
چاپگر چاپ نمی کند
امروزه چاپگرها به ابزارهای شگفت انگیزی تبدیل شده اند . آنها ارزانقیمت هستند ، به آسانی نصب می شوند و می توانند صفحات (و یا حتی چاپهای رنگی) را تولید کنند که صادقانه نمونه اصلی را بازسازی می نمایند . با اینحال زمانیکه همین ابزارهای شگفت انگیز با مشکلی مواجه می شوند ، تفسیر مشکل بوجود آمده می توانند یک تلاش ناامید کننده باشد . خوشبختانه مجموعه ای از روتینهای عیب یابی مقدماتی می توانند به شما کمک کنند تا 95 درصد از تمام مشکلات چاپ را برطرف نمائید . راه حلهای ارائه شده در این مقاله ، برای تمام چاپگرهائی که تحت ویندوز XP کار می کنند عمومیت دارند و بسیاری از آنها با تغییرات اندکی با سایر نسخه های ویندوز نیز کار خواهند کرد .
مشکل در برقراری ارتباط
اگر سند شما چاپ نمی شود و یا صفحه چاپ شده حاوی کاراکترهای به هم ریخته ای نظیر سمبلها و متون بی معنی است ، احتمالاً با این مشکل مواجه شده اید که کامپیوتر و چاپگرتان نمی تواند بطور موثر (و یا به هیچوجه) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند شاید عجیب به نظر برسد اما چند قدم ابتدائی می توانند تعداد حیرت آوری از مشکلات چاپ را برطرف نموده و به مشخص کردن سایرین کمک کنند . توجه داشته باشید که در طول این مقاله ، عبارت صفحه چاپ را باز کنید به معنای باز کردن سندی است که می خواهید آن را چاپ نمائید و برای اینکار می توانید ترکیب کلیدهای Ctrl+P را فشار داده و یا گزینه Print را از منوی File نرم افزار کاربردی مربوطه انتخاب کنید .
پیش از هر چیز ، مطمئن شوید که چاپگر شما روشن بوده و بطور صحیح به کامپیوترتان متصل شده است . چراغهاو نمایشگرهای تعبیه شده بر روی چاپگر خود را بررسی نمائید تا مطمئن شوید که در یک وضعیت Online (متصل و آماده) قرار دارد . بعضی از چاپگرها دارای یک چراغ شاخص هستند . گروه دیگری از چاپگرها نیز از یک نمایشگر متنی استفاده می کنند . در صورت لزوم ، مستندات چاپگر خود را مطالعه کنید تا با شیوه ارائه علائم راهنما توسط آن آشنا شوید . اگر چاپگر شما آماده یا Online نیست ، به دنبال سرنخهائی برای مشخص نمودن مشکل باشید که می تواند یک کاغذ گیر کرده ، اتمام کاغذهای چاپگر و یا به پایان رسیدن ذخیره جوهر مخازن چاپگرتان باشد . اگر هیچ مشکلی در رابطه با جوهر یا کاغذ به چشم نمی خورد . چاپگر خود را خاموش نموده ، چند ثانیه صبر کنید و مجدداً آن را روشن نمائید .
اگر کار چاپ را از یک رسانه قابل حمل نظیر یک درایو Zip یا USB و یا یک دیسک CD یا DVD انجام می دهید ، فایلهای مورد نظرتان را بر روی دیسک سخت کامپیوتر کپی نمائید . مطمئن شوید که فضای آزاد کافی ( 3 تا 5 برابر اندازه فایل موردنظر) را بر روی درایو دیسک سخت خود برای Spool سند مورد نظر توسط ویندوز (پردازش کار چاپ بر روی دیسک سخت) در اختیار دارید و سپس مجدداً برای چاپ سند تلاش کنید .
اگر ارتباط چاپگر شما از طریق یک کانکتور ویژه نظیر یک هاب USB برقرار می شود ، کابل چاپگر را از آن جدا نموده و مستقیماً به کامپیوترتان متصل کنید . اگر مشکل با این راه حل برطرف گردید . احتمالاً باید هاب خود را تعویض نمائید و یا اینکه چاپگر شما نمی تواند از طریق یک هاب به کار خود ادامه دهد .
-----
چاپ یک صفحه آزمایشی
از منوی Start ، گزینه Printers And Faxes را انتخاب کنید . بر روی آیکن چاپگر خود دوبار کلیک نمائید . در پنجره ای که ظاهر می شود (پنجره print queue) . سند مورد نظر خود را پیدا کنید . بررسی کنید آیا یک کار چاپ پیش از سندی که می خواهید چاپ نمائید قرارگرفته است یا خیر . اگر اینطور است ، گزینه Cancel All Documents را از منوی Printer انتخاب کرده و مجدداً برای چاپ سند مورد نظر خود تلاش نمائید . اگر هیچ کار چاپی پیش از پیش از سند مورد نظر شما قرار ندارد ، ستون Status کار چاپ خود را بررسی نمائید . اگر این ستون بصورت Paused مشخص شده است ، بر روی کار چاپ خود کلیک کرده و سپس از منوی Document گزینه Resume را انتخاب نمائید .
اگر سند خود را در فهرست print queue مشاهده نمی کنید ، آن را مجدداً چاپ نمائید . تغییر چراغهای وضعیت چاپگر خود (معمولاً بصورت چشمک زن) و یا نمایش پیامهائی توسط آن را بررسی نمائید . اگر تغییری در چراغهای وضعیت چاپگر خود و یا نمایشگر پیامهای آن مشاهده کردید ، بطور کلی می توانید نتیجه بگیرید که ویندوز با چاپگر ارتباط برقرار می نماید .
اگر وقتی برای چاپ یک سند یا عکس تلاش می کنید ویندوز یک پیام خطا (غیر از بالون استاندارد This Document Failed To Print) را نمایش می دهد ، متن پیام را یادداشت نموده و به بخش پیامهای خطای همین مقاله مراجعه کنید . اگر همین پیام خطائی ظاهر نشده و در عین حال سند مورد نظر شما نیز چاپ نمی گردد ، یکبار دیگر ستون Status را در پنجره print queue بررسی کنید . اگر این ستون برای کار چاپ مورد نظر شما خالی است و یا بصورت Spooling یا Printing علامتگذاری شده ، احتمالاً فایل مورد نظر شما بسیار پیچیده است و برای پردازش به زمان بیشتری نیاز دارد . بنابراین ، بهتر است پیش از لغو کار چاپ خود چند دقیقه منتظر بمانید .
اگر ستون Status کار چاپ شما بصورت Error printing مشخص شده ، چاپ سند شما با شکست مواجه شده است . کار چاپ مورد نظر را در پنجره print queue انتخاب کرده و سپس گزینه Cancel را از منوی Document انتخاب نمائید. برای آشنائی با مشکلاتی که توسط چراغها و یا پیامهای چاپگر به شما اعلام شده اند (نظیر گیر کردن کاغذ ، اتمام کاغذ ، کمبود جوهر و یا هر مشکل مبتنی بر چاپگر) و همچنین شیوه های برطرف نمودن آنها ، به مستندات چاپگر خود مراجعه کنید .
اگر هیچ پیام خطا و یا تغییری در چراغهای وضعیت چاپگر شما دیده نشده و در عین حال سند مورد نظر نیز چاپ نمی شود ، کار چاپ را لغو نموده ، بر روی آیکن چاپگر خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب نمائید . در برگه General بر روی گزینه Print Test Page کلیک کنید . صفحات آزمایشی چاپ (Test Pages) توانائی چاپگر برای بازسازی متون گرافیکهای ابتدائی را بررسی نموده و اطلاعاتی را درباره درایور چاپگر (برنامه ای که بعنوان یک مترجم مابین چاپگر و PC شما عمل می کند) فراهم می نمایند .
----------
صفحه آزمایشی ، چاپ نمی شود
اگر یک صفحه آزمایشی چاپ نمی شود . چاپگر و کامپیوتر شما با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند . ابتدا ، مستندات چاپگر خود را در مورد نحوه چاپ یک صفحه Self-test مطالعه نمائید . اگر باز هم موفق به چاپ صفحه آزمایشی نشدید ، مشکل به چاپگر مربوط است و شما باید با تولید کننده آن تماس بگیرید . اگر صفحه آزمایشی چاپ می شود ، شما با کامپیوتر خود و یا اتصالات آن مشکل دارید . گزینه Printers And Faxes را از منوی Start انتخاب کرده ، بر روی آیکن چاپگر خود کلیک راست نموده و گزینه Properties انتخاب کرده ، بر روی آیکن چاپگر انتخاب نموده و چاپگر خود را در فهرست پیدا کنید . چاپگرهای Parallel (که کانکتورهای بزرگی با عرض نزدیک به 5 سانتیمتر دارند) باید به یک درگاه LPT1 متصل شوند . چاپگرهای USB (که یک کانکتور کوچک تقریباً 3/1 سانتیمتری دارند) باید به یک درگاه USB متصل شوند . در صورت نیاز ، تنظیمات درگاه را تغییر دهید .
اگر یک چاپگر USB دارید و نمی توانید آن را از LPT1 تغییر دهید (یک مشکل متداول در مورد چاپگرهائی که با هر دو نوع اتصالات USB , Parallel ارائه می شوند) . چاپگر را به شیوه ای که توضیح خواهیم داد حذف نموده و آن را مجدداً نصب کنید . هنگامیکه ویندوز درگاهی را برای استفاده با چاپگر مورد نظر توصیه می کند ، گزینه USB را انتخاب نمائید . اگر USB در میان گزینه های ارائه شده قرار ندارد . چاپگر خود را به درگاه USB دیگری بر روی کامپیوتر خود متصل نموده و یا کابل USB آن را تعویض کنید . اگر این اقدامات نیز به شما کمک نکردند . پس درگاه های USB کامپیوتر شما هیچ مشکلی ندارند و باید با سرویس پشتیبانی چاپگر خود تماس بگیرید . در صورتیکه چاپگر شما از یک اتصال Parallel نیز پشتیبانی می کند . می توانید از این ارتباط نیز برای نصب آن استفاده نمائید .
اگر تنظیمات درگاه چاپگر صحیح است اما چاپگر هنوز نمی تواند چاپ کند ، برای بارگذاری آخرین درایورهای ارائه شده برای آن به سایت وب تولید کننده چاپگر خود مراجعه نمائید . گزینه Printers And Faxes را از منوی Start انتخاب کرده ، بر روی چاپگر خود کلیک راست نموده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید . برگه Advanced را انتخاب کرده و بر روی کلید New Driver کلیک نمائید . برای ارتقاء درایور چاپگر خود ، از اعلانهائی که ظاهر می شوند پیروی کنید .
اگر مشکل شما همچنان ادامه دارد . احتمالاً درگاه کامپیوترتان با مشکلی مواجه شده است . در پنجره Properties چاپگر خود به برگه Ports رفته . درگاه مورد نظر را انتخاب کرده ، بر روی Delete Port کلیک نموده و سپس کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید . به این ترتیب سیستم باید چاپگر را تشخیص داده و مجدداً درگاه را نصب نماید . اگر این فرآیند با موفقیت انجام نشد ، احتمالاً کامپیوتر شما آسیب دیده است و شما باید با فروشنده یا تولید کننده آن تماس بگیرید . اگر ویندوز درگاه مربوطه را شناسائی کرده است اما هنوز قادر به انجام چاپ نیست ، چاپگر خود را حذف نموده و آن را مجدداً نصب کنید .
صفحات آزمایشی چاپ می شوند ، اما اسناد نه
اگر می توانید یک صفحه آزمایشی را چاپ کنید ، کامپیوتر و چاپگر شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و مشکل به برنامه یا فایل مورد استفاده شما مربوط می شود . در پنجره Print نرم افزار کاربردی مورد استفاده خود ، مطمئن شوید که چاپگر صحیح را برای کار چاپ انتخاب کرده اید . همچنین مطمئن شوید که گزینه Print To File فعال نشده است .
با تنظیمات صحیح ، یک سند ساده (یک صفحه ، بدون گرافیک یا با گرافیکهای بسیار ساده و صرفاً فونتهای سیستمی بومی ویندوز نظیر Arial) را ایجاد نموده و برای چاپ آن تلاش کنید . اگر این سند چاپ شد ، سند اصلی شما احتمالاً بیش از حد پیچیده بوده و یا حاوی داده های آسیب دیده ای است . از منوی Start ، گزینه Printers And Faxes را انتخاب کرده ، بر روی آیکن چاپگر خود کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید . برگه Advanced را انتخاب کرده و تنظیمات Spool را به Program Finishes printing FasterSpool Print Documents So تغییر دهید .
سپس ، گزینه Start Printint After Last Is Spooled را در زیر گزینه مذکور فعال نمائید . اگر این روش به رفع مشکل شما کمک نکرد ، تنظیمات Spool را به Print Directly To The Printer تغییر دهید . همچنین ، بستن سایر برنامه های باز را پیش از تلاش مجدد برای چاپ سند مورد نظر خود آزمایش نمائید . این تنظیمات را امتحان نموده و بررسی کنید که آیا یکی از تنظیمات Spool می تواند مشکل شما را برطرف نماید یا خیر .
-------
اگر تغییر تنظیمات Spool هیچ کمکی نمکرد ، سند اصلی را بصورت صفحه به صفحه چاپ کنید و ببینید که آیا یک صفحه بخصوص باعث ایجاد مشکل می شود یا خیر . پس از مشخص نموده صفحه مشکل ساز (یا اگر صفحه شما تنها یک صفحه است و هنوز چاپ نمی شود) . فونتها و گرافیکهای خود را بررسی کنید .
فونتهای True Type ، پذیرفته شده ترین فونتها به حساب می آیند . منوی Fonts را در نرم افزار کاربردی مورد استفاده خود بررسی نموده و ببینید که آیا فونتهای استفاده شده در سند از نوع TrueType هستند یا خیر . اگر در نرم افزار کاربردی مورد نظرهتان هیچ اشاره ای به نوع فونتها نشده است ، فولدر فونتها (X:WindowsFonts که در آن X حرف درایوی است که ویندوز بر روی آن نصب شده) را بررسی نمائید . فونتهای TrueType با ذکر همین عنوان در یک این گروه تعویض نموده و مجدداً برای چاپ سند تلاش کنید . در عین حال ، یک یوتیلیتی رایگان به نام Font Explorer نیز می تواند به شما بگوید که چاپگر شما از چه نوع فونتهای خاصی پشتیبانی می نماید .
اگر از فونتهای TrueType استفاده می کنید و یا هیچ فونتی در سند شما وجود ندارد ، احتمالاً گرافیکهای داخل سند بیش از حد پیچیده بوده و یا آسیب دیده هستند . اگر یک گرافیک بزرگ را پس از قرار دادن آن در فایلی که برای چاپ آن تلاش می کنید کوچک نمائی کرده اید . انجام فرایند تغییر ابعاد در یک برنامه گرافیکی و سپس درج مجدد آن در فایل مورد نظر خود را آزمایش نمائید . اگر هیچ گرافیکی بخصوصی در فایل شما مشکوک به نظر نمی رسد . تمام گرافیکهای داخل فایل را حذف کرده ، آنها را مجدداً درج نموده و یکبار دیگر برای چاپ سند تلاش کنید .
-------
اگر تنظیمات صحیح هستند ، چاپگر خود را بررسی کنید و ببینید که آیا به اقدامات نگهداری نیاز دارد یا خیر . ممکن است مجبور شوید کاتریجهای چاپ قدیمی را تعویض نمائید ، هدهای چاپ را پاکسازی یا همتراز کنید و یا اقدامات دیگری را انجام دهید . اگر چاپگر شما گزینه ای را برای چاپ یک صفحه آزمایشی از کنترلرها تعبیه شده بر روی خود چاپگر فراهم می کند . برای بررسی ترازبندی و کیفیت رنگها از آن استفاده نمائید . نهایتاً به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کاغذهائی با کیفیت پائین می تواند باعث کاهش کیفیت چاپ گردد . بنابراین بهتر است از کاغذهائی با کیفیت بالا استفاده کنید نه کاغذهای کپی .
چاپگر قابل دسترسی نیست
پنجره Print را باز کنید و اگر چاپگر شما در فیلد Name مشخص نشده است . منوی مربوطه را باز نموده و آن را پیدا کنید . ممکن است برنامه دیگری یک درایور چاپگر را نصب کرده باشد که چاپگر شما را در این فهرست به پائین فرستاده است . اگر چاپگر خود را می بینید ، آن را انتخاب کنید . اگر چاپگر خود را در این فهرست نمی بینید ، احتمالاً بطور صحیح نصب نشده و یا تصادفاً آن را حذف کرده اید.
پنجره Printers And Faxes را انتخاب باز کنید . اگر چاپگر خود را در این پنجره می بینید . بر روی آیکن آن کلیک راست نموده و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید . از منوی File گزینه Server Properties را انتخاب نموده ، بر روی برگه Drivers کلیک کرده و سپس چاپگر خود را انتخاب نمائید . بر روی کلید Remove کلیک نموده و سپس تصمیم خود را تائید کنید (اینکار ویندوز را مجبور خواهد نمود تا یک فایل درایور تازه و سالم را استخراج کند) . کامپیوتر و چاپگر خود را خاموش نمائید . مطمئن شوید که سیستم و چاپگرتان بطور صحیح به یکدیگر مرتبط شده اند و سپس چاپگر خود را روشن کرده و منتظر اگر این فرآیند موفق نبود ، برای دریافت فایلهای نصب یا درایورهای ارتقاء یافته به سایت وب تولید کننده چاپگر خود مراجعه کنید . اگر یک بنرامه نصب قابل اجرا (با پسوند EXE) . را در بین مضامین بارگذاری شده مشاهده می کنید ، می توانید آن را بر روی سیستم خود اجرا نمائید تا چاپگر نصب شود. اگر چنین فایلی وجود ندارد . مستندات چاپگر خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا باید از یک فرآیند نصب خاص پیروی نمائید یا خیر . اگر چنین فرآیند وجود ندارد ، به پنجره Printers And Faxes رفته ، گزینه Add a Printer (در بخش Printer Tasks در سمت چپ پنجره) را انتخاب کرده و از دستورالعملهای ارائه شده برای نصب چاپگر خود پیروی نمائید . به ویندوز اجازه دهید تا چاپگر شما را بطور خودکار شناسائی کند . وقتی از شما خواسته شد ، فایلهای بارگذاری شده از سایت تولید کننده چاپگرتان را در اختیار ویندوز قرار دهید .
------
پیامهای خطا
پیامهای خطا چاپ به دو گروه اصلی تقسیم می شوند : عمومی و خاص مدل . اگر پیامهای خطائی که مشاهده می کنید در فهرست زیر قرار ندارد ، احتمالاً مخصوص چاپگر مورد استفاده شما است . با استفاده از متن دقیق پیام خطائی که مشاهده می کنید (بعنوان رشته جستجو) به جستجوی پایگاه اطلاعاتی مایکروسافت پرداخته و یا با تولید کننده چاپگرتان تماس بگیرید . پیامهای خطای عمومی چاپ در ویندوز XP نسبتاً نامتداول هستند ، با اینحال ممکن است با یکی از مواردی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم مواجه شوید :
Device Is Not Ready : این پیام نشان میدهد که از نظر ویندوز ، چاپگر شما برای دریافت داده ها آمادگی ندارد . کابل تغذیه و کلید Power چاپگر خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که روشن و Online است . اگر از یک چاپگر شبکه استفاده می کنید ، مطمئن شوید که ارتباط شبکه برقرار است و شما مجوزهای مقتضی جهت چاپ را در اختیار دارید .
Incompatible Print Driver : شما در صورتی این پیام خطا را مشاهده خواهید کرد که از سیستم عامل خود را از یک نسخه قبلی به ویندوز XP ارتقاء داده باشید که در نتیجه ، درایورهای موجود با آن سازگار نخواهند بود . برای دریافت درایورهای مخصوص ویندوز XP به سایت وب تولید کننده چاپگر خود مراجعه کنید . پس از بارگذاری فایلهای مربوطه ، چاپگر خود را همانطور که قبلاً توضیح دادیم حذف نموده ، آن را مجدداً نصب کرده و فایلهای جدید را در طول فرآیند نصب در اختیار ویندوز قرار دهید .
Out Of Resources : این پیام نشان می دهد که شما به اندازه کافی حافظه RAM و یا فضای آزاد درایو دیسک سخت در اختیار ندارید . برنامه هائی که باز هستند را ببندید ، مقداری از فضای دیسک سخت خود را آزاد کنید و سپس مجدداً برای چاپ تلاش نمائید .
کلام آخر
راه حلهائی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم معمولاً تا 95 درصد از مشکلات چاپگرها را برطرف می کنند . اگر این اقدامات موفقیت آمیز نبودند . سعی کنید از چاپگر خود بر روی یک PC دیگر استفاده نمائید . اگر به این ترتیب توانستید مشکل را برطرف کنید ، احتمالاً باید به فکر نصب مجدد ویندوز بر روی کامپیوتر خود باشید .