
عیوب عدم برقراری ارتباط با اینترنت
در اینگونه موارد ، غالباً آسانترین راه حل این است که سخت افزار خود را مجدداً راه اندازی کنید . شما احتمالاً مجبور خواهید شد که کامپیوتر خود را نیز مجدداً بوت نمائید . Reset کردن این ابزارهای سخت افزاری در بسیاری از موارد می تواند مشکل را برطرف نماید زیرا ارتباط اینترنت غالباً با یک برخورد بر روی شبکه یا کامپیوتر شما مواجه می شود و راه اندازی مجدد تجهیزات می تواند به رفع مشکلات مربوطه کمک نماید .
البته این راه حل همیشه موثر نخواهد بود . ما در این مقاله به بررسی تعدادی از مشکلات متداول خواهیم پرداخت که از برقراری اتصال شما به اینترنت جلوگیری می کنند . اکثر دستورالعملهای ارائه شده در این مقاله به ویندوز XP مربوط می شوند اما مفهوم زیربنائی آنها در مورد اکثر مدلها و مارکهای مودمها و روترها صادق هستند
-----
مشکلات سخت افزاری
اگر مشکلی در سخت افزار سیستم شما از دسترسی به اینترنت جلوگیری نماید ، ممکن است راه اندازی مجدد سخت افزار بتواند به رفع مشکل کمک کند .
1-مشکلات مودم و کابل :
صرفنظر از اینکه از یک مودم DSL ، کابلی ، Dial-up خارجی و یا یک روتر خانگی استفاده می کنید . بعنوان اولین قدم بهتر است کابل برق آن را جدا کرده ، حداقل 15 ثانیه منتظر مانده و سپس مجدداً کابل را به ابزار متصل نمائید . اینکار باعث راه اندازی مجدد ابزار و نوسازی آدرس IP (یک شماره منحصر بفرد که ابزار برای برقراری ارتباط بر روی اینترنت از آن استفاده می کند) می شود . یک آدرس IP تقریباً به یک آدرس پستی خانگی یا یک شماره تلفن شباهت دارد . ممکن است سخت افزار در مورد آدرس IP مورد استفاده خود دچار سردرگمی شود . بعضی از سخت افزارها نظیر روتر بی سیم Belkin Pre-N ، شما را ملزم می کنند تا برای Reset کردن ابزار مورد نظر ، آنها را یک دقیقه از تغذیه برق جدا نمائید .
اگر با دسترسی به اینترنت مشکل دارید و اخیراً روتر خانگی خود را پیکربندی کرده اید ، احتمالاً باید یک Reset سخت افزاری را انجام دهید که روتر شما را به وضعیت پیش فرض کارخانه آن برمی گرداند . برای بسیاری از مدلها ، اینکار به معنای جدا کردن کابل تغذیه برق روتر ، فشار کلید Reset و اتصال مجدد کابل در حالی است که هنوز کلید Reset را نگهداشته اید . برای آشنائی با مراحل اختصاصی Reset روتر خود به مستندات و یا سایت وب تولید کننده آن مراجعه کنید .
اگر راه اندازی مجدد سخت افزار خود را آزمایش کرده اید و ابزار مورد نظر هنوز کار نمی کند . احتمالاً باید با بخش پشتیبانی فنی تولید کننده آن را تماس بگیرید . در اینگونه موارد مطمئن شوید که از شرایط ضمانتنامه و همچنین هزینه های احتمالی تعمیر ابزار خود آگاهی دارید ، زیرا ممکن است خرید یک مدل جدید مقرون به صرفه تر از تعمیر نمونه موجود باشد .
----
2-مشکلات کابل :
یکی دلیل متداول دیگر که می تواند از برقرار ارتباط با اینترنت جلوگیری نماید ، جدا شدن کابل شبکه (یا تلفن) است که بطور محکم در درگاه lan (یا مودم) سیستم شما نصب نشده بوده است . قسمت پشتی دسک تاپ و یا درگاه های مقتضی بر روی لپ تاپ خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که کابلها بطور صحیح به آن متصل شده اند . بر روی اکثر کامپیوترها ، اگر کابل شبکه بطور صحیح نصب شده باشد شما می توانید یک چراغ سبز رنگ را مشاهده کنید که نشاندهنده یک ارتباط فعال است . پس از بررسی صحیح کابل و اینکه یک ارتباط فعال را در اختیار دارید ، یکبار دیگر مرورگر وب خود را آزمایش نمائید .
بر روی اکثر کامپیوترها ، اگر کابل شبکه بطور صحیح نصب شده باشد شما می توانید یک چراغ سبز رنگ را مشاهده کنید که نشاندهنده یک ارتباط فعال است. پس از بررسی اتصال صحیح کابل و اینکه یک ارتباط فعال را در اختیار دارید ، یکبار مرورگر وب خود را آزمایش نمائید .
مشکلات خاص اینترنت
اگر مشکل شما به اینترنت یا سایتهای وب بخصوصی مربوط می شود ، راه حلهای ارائه شده در این بخش تا حدود زیادی به برطرف نمودن مشکلاتتان کمک خواهند کرد .
1-سایت وب غیرقابل دسترسی :
گهگاه ممکن است نتوانید به یک سایت وب که قبلاً بدون هیچ مشکلی از آن بازدید کرده اید ، دسترسی پیدا کنید . این وضعیت در مواقعی روی می دهد که میزبان سایت وب مورد نظر شما آن را بطور موقتی غیرفعال کرده ، سرپرست سایت در نوسازی داده های رجیستری وب ناکام مانده و یا تعداد بسیار زیادی از کاربران بطور همزمان برای دسترسی به سایت مورد نظر تلاش کرده باشند . غالباً وقتی تلاش می کنید به سایتی مراجعه نمائید که غیرقابل دسترسی است . پیام خطای HTTP 404 Not Found را دریافت می کنید .
یک شیوه برای فهمیدن این موضوع که آیا سایت بطور موقت غیرفعال شده یا خیر ، این است که یک سایت تجاری دیگری را بررسی نموده و مطمئن شوید که ارتباط اینترنت شما فعال است . اگر می توانید به بعضی از سایتها دسترسی پیدا کنید اما یک سایت بخصوص برای شما غیرقابل دسترسی است . احتمالاً باید مراجعه به سایت مورد نظر خود را به زمان دیگری موکول نمامئید . شما همچنین می توانید پاکسازی فایلهای موقتی اینترنت خود را آزمایش کنید . برای مثال اگر بخواهید اینکار را در Internet Explorer انجام دهید ، باید گزینه Internet Options را از منوی Tools انتخاب کنید . در پنجره internet Options ، بر روی کلید Delete در بخش browsing History کلیک کرده و سپس گزینه Delete All را در جعبه محاوره ای که باز می شود ، انتخاب نمائید . وقتی شما این فایلهای موقتی را حذف می کنید . IE برای نمایش یک سایت بخصوص بجای استفاده از فایلهای محلی (قدیمی) موجود بر روی کامپیوتر شما ، به سایت وب مربوطه مراجعه کرده و داده های مورد نیاز را مجدداً بارگذاری می نماید .
2-با ISP خود تماس بگیرید .
اگر دلایل متداول مشکلات ارتباط اینترنت را بررسی کرده اید ، بهتر است با بخش پشتیبانی فنی ISP خود تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید . بعضی از ISP ها ، در نواحی خاصی با مشکلات ضمنی مواجه می شوند . در واقع ، وقتی با ISP خود تماس می گیرید ممکن است یک پیام ضبط شده را بشنوید که فهرست نواحی دچار مشکل و همچنین محدود زمانی احتمالی رفع مشکل را اعلام می نماید . اگر این یک مشکل ارتباطی مابین مودم شما و ISP است . ممکن است مجبور شوید برای بررسی خط تلفن خود از یک تکنسین کمک بخواهید .
3-مشکل با Firefox , IE :
اگر وقتی برای گردش در وب از مرورگرهای IE یا Firefox استفاده می کنید و سیستم شما دائماً قفل می شود . احتمالاً طراح سایت مورد نظر شما در هنگام ایجاد آن را کدگذاری صحیح استفاده نکرده است . وقتی تنها تعدادی از گرافیکهای صفحه خانگی سایت مورد نظر شما بارگذاری می شوند و سپس مرورگرتان بطور ناگهانی بسته شده و یا یک پیام خطا را نمایش می دهد نیز احتمالاً با همین مشکل مواجه هستید . راه حل احتمالی مشکل مذکور این است که از بازدید سایت مربوطه صرفنظر کرده و یا برای بازدید آن از یک مرورگر دیگر استفاده نمائید . برای مثال اگر در حال استفاده از IE هستید ، سعی کنید با استفاده از Firefox به سایت مورد نظر مراجعه نمائید . یک دلیل متداول دیگر برای اینگونه مشکلات ، به ویندوز XP مربوط می شود. اگر سایر برنامه های مورد استفاده شما نظیر Microsoft Word یا Adobe Photoshop نیز غالباً قفل می شوند ، احتمالاً یک Spyware یا ویروس به کامپیوترتان نفوذ کرده است . همچنین ممکن است سیستم شما بخاطر فایلهای آسیب دیده و یا مشکلات حافظه ، ناپایدار شده باشد . اگر برنامه هائی که غالباً از آنها استفاده می کنید نیز به اندازه مرورگرتان قفل می شوند ، بازسازی سیستم خود با نصب مجدد ویندوز XP و یا ارتقاء به ویندوز ویستا را در نظر بگیرید . اگر مشکلات شما اصولاً به قفل شدن مرورگرتان مربوط می شوند ، احتمالاًً مجبور خواهید بود IE را مجدداً نصب نمائید .
-وب سایتهای خالی :
وقتی از یک سایت وب بازدید می کنید که ظاهراً کار می کند اما تنها بخش اندکی از متن آن بدون هیچگونه گرافیکی دیده می شود ، احتمالاً کل سایت مورد نظر بصورت یک Pop-up کار می کند . اگر مرورگر شما بطور خودکار Pop-up ها را مسدود می کند . قادر به مشاهده چنین سایت وبی نخواهید بود. برای غیرفعال کردن ویژگی مذکور در URL , Internet Exporer مورد نظر خود را وارد کرده ، کلیدهای Alt , Ctrl را نگهداشته و سپس کلید Enter را فشار دهید . برای URL Firefox مورد نظر را وارد کرده ، کلید Ctrl را نگهداشته و سپس کلید Enter را فشار دهید . نگهداشتن ترکیب کلیدهای مذکور ، ویژگی مسدود نمودن Pop-up را بطور موقتی غیرفعال می کند اما شما می توانید این ویژگی را برای اکثر سایتهای وب (که بنرهای تبلیغاتی نیز دارند) بطور دائمی غیرفعال نمائید . برای این منظور در IE 7 منوی Tools را باز کرده ، گزینه Internet Options را انتخاب نموده و سپس بر روی برگه Privacy کلیک کنید . در بخش Pop-up Blocker بر روی کلید Settings کلیک نموده و گزینه Filter Level را به Low تغییر دهید . سپس دو بار بر روی Ok کلیک نمائید . در FireFox به منوی Tools رفته ، گزینه Options را انتخاب کرده و بر روی برگه Content کلیک نمائید . گزینه Block Popup Windows را غیرفعال نموده و سپس بر روی Ok کلیک کنید . حالا تمام Pop-up برای اکثر سایتها ظاهر خواهند شد .
5-نمایش یک سایت به زمان بیش از حدی نیاز دارد :
اگر به اینترنت متصل شوید اما سرعت کافی را در اختیار نداشته باشید ، تجربه Online شما چندان لذتبخش نخواهد بود . گاهی اوقات تمام شیوه های اتصالات ، کابلها و سخت افزارها بطور صحیح کار می کنند اما دلایل دیگری برای این سرعت پائین وجود دارد . تلاش شما برای دسترسی به یک سایت وب مشهور که احتمالاً (در زمان بازدید شما) تحت ترافیکی سنگینی قرار دارد ، می تواند از این دلایل باشد .
برای برطرف نمودن اینگونه مشکلات، می توانید دسترسی به سایتهای وب مشهور و یا مرور وب را به ساعات متفاوتی از روز موکول نموده و یا با ISP خود تماس گرفته و یک سرعت اتصال بالاتر را درخواست کنید . یک شتابدهنده وب نیز می تواند به شما کمک نماید . Google یک شتابدهنده وب رایگان را در آدرس webaccelerator . google.com ارائه می کند . با اینحال ، شتابدهنده های مذکور می توانند مشکلاتی را با بعضی از سایتهای وب بوجود آورده و عملاً باعث کندی بیش از پیش سرعت ارتباط شما شوند . شما به آسانی می توانید سرعت ارتباط خود را با مراجعه به سایتهائی نظیر www.testmy .net بررسی نمائید . برای انجام این آزمایش بر روی لینک Test کلیک نمائید .
6-نیاز به یک Plug-in :
بعضی از سایتها بارگذاری نمی شوند زیرا از یک Plug-in نظیر Adobe Flash یا Adobe PDF استفاده می کنند و یا به ActiveX (یک ضمیمه مایکروسافت برای سایتهای وب غنی از نرم افزارهای کاربردی) نیاز دارند .
در اغلب موارد ، بهترین راه حل برای مشکل مذکور این است که به مرورگر خود اجازه دهید Plug-in های مورد نیاز را بارگذاری نماید و از دستورالعملهائی که ارائه می شوند پیروی کنید . برای مثال وقتی از سایتی بازدید می کنید که دارای محتویات Flash است ، مرورگر شما اعلام می کند که باید Adobe Flash را بارگذاری نمائید . شما می توانید این Plug-in را بصورت دستی نیز نصب کنید . برای مثال ، اگر به آدرس Adobe.com مراجعه نمائید ، لینک مربوط به بارگذاری Flash را خواهید دید .
سایر تنظیمات
اگر مشکلات سخت افزاری را برطرف کرده اید و هنوز در زمینه برقراری ارتباط با اینترنت مشکل دارید ، مایوس نشوید . چند مورد دیگر باقی مانده اند که می توانید آنها را بررسی نمائید .
1-تنظیمات فایروال خود را بررسی کنید :
یک فایروال برای اطمینان از عدم نفوذ یک کلاینت Spyware یا ویروس به کامپیوتر شما در طول زمانیکه Online هستید بسیار مفید است . با اینحال گاهی اوقات یک فایروال می تواند از دسترسی شما به اینترنت نیز جلوگیری نماید . یک فایروال ، درگاه های اینترنتی را مسدود می نماید که جریان اطلاعات از PC شما به اینترنت را کنترل می کنند .
بعضی از فایروال در زمینه مسدود کردن درگاه ها بیش از حد سختگیر هستند . خصوصاً اگر تصمیم به استفاده از یک برنامه انتقال فایل یا تبادل عکس بر روی یک کلاینت پیام رسانی فوری (im) داشته باشید . در ویندوز xp ، پیکربندی سیستم غیرمجاز دانستن موارد استثناء فایروال (firewall exceptions) یکی از مشکلات رایج فایروال به حساب می آید .
برای تغییر این تنظیمات ، در System Tray بر روی آیکن اتصال اینترنت خود کلیک راست نموده و سپس گزینه Change Windows Firewall Settings انتخاب کنید . گزینه Don’t Allow Exveptions را غیرفعال کرده و سپس بر روی Ok کلیک نمائید . یکبار دیگر برای دسترسی به وب تلاش کنید . اگر از یک فایروال متفاوت نظیر Zone Alarm یا Internet Security Suite 2007 System استفاده می کنید ، برای آشنائی با شیوه تغییر گزینه های پیشرفته فایروال خود که احتمالاً سایتهای ناخواسته ای را مسدود میکنند ، به مستندات یا فایلهای Help آن مراجعه نمائید .
2-آدرسهای IP را بررسی کنید :
ممکن است کامپیوتر شما طوری تنظیم شده باشد تا از یک آدرس IP ثابت استفاده نماید . برای مثال ، اگر یک Web-Cam را بر روی سیستم خود خریداری کرده باشید که بر روی یک شبکه بی سیم یا کابلی کار می کند . ممکن است فرآیند راه اندازی آن از شما خواسته باشد تا یک آدرس IP ثابت (Static) را پیکربندی نمائید . اکثر کامپیوترها برای استفاده از یک آدرس IP پویا (Dynamic) پیکربندی شده اند اما یک آدرس IP ثابت می تواند یک ارتباط مستقیم را مابین کامپیوتر شما و سایر ابزارها (مثلاً برای مقاصد نصب ) ایجاد کند . برای آنکه بفهمید سیستم شما از یک آدرس IP ثابت استفاده می کند یا یک آدرس IP پویا . در پانل کنترل ویندوز بر روی آیکن Network Connections دوبار کلیک نمائید . سپس ، بر روی Local Area Connection کلیک راست نموده و گزینه Status را انتخاب کنید در جعبه محاوره ای که ظاهر می شود ، بر روی کلید Properties کلیک کرده ، برگه Networking را انتخاب نموده و سپس بر روی (TCP/IP) Internet protocol دوبار کلیک کنید . گزینه Obtain An IP Address Automatically را فعال کرده و سپس بر روی Ok کلیک نمائید . یکبار دیگر بر روی Ok کلیک نموده و سپس کامپیوتر خود را مجدداً بوت کنید .
ارتباط مجدد
برای بسیاری از ما ، اتصال به اینترنت کاری است که هر روز بدون هیچ مشکلی انجام می دهیم . هنگامیکه مشکلاتی نظیر شل بودن کابل تلفن و یا سایت وبی که بطور موقتی غیرقابل دسترسی است خودنمائی می کنند ، راه حل معمولاً بسیار سریع بوده و مشکل را بطور کامل برطرف می نماید . بعضی از مشمکلات مزاحم در مقابل اقدامات شما مقاومت خواهند کرد . اما شما می توانید آنها را با تعمیر و یا تعویض یک ابزار برطرف کنید.