loading...

برق ، انقلابی نو در صنعت

محمد لطفی بازدید : 96 شنبه 02 ارديبهشت 1396 نظرات (0)
 اصول کار جرقه زنی بی دلکو

سیستم جرقه زنی بی دلکو 

سیستم  جرقه زنی بی دلکو  فورد  در مقیاس گسترده ای ان را به کار می برد همه خصیصه های سیستمهای اوانس جرقه الکترونیکی را دارد اما به رغم استفاده از نوعی کوئل خاص بدون نیاز به دلکو به شمعها خروجی میدهد تا جرقه بزنند این سیستم معمولا فقط روی موتورهای 4و6 سیلندر نصب می شود  زیرا با افزایش تعداد سیلندر سیستم کنترل بسیار پیچیده خواهد شد این سیستم بر اساس جرقه هرز کار می کند تقسیم جرقه با استفاده از دو  کوئل  دو سر انجام  می شود که  متناوبا  به وسیله  واحد  کنترل الکترونیکی برق می فرستد  زمان  جرقه زنی  به کمک  اطلاعات  دریافتی از حسگر  وضعیت  و دور  میل لنگ و نیز تصحیحات مربوط به بار موتور و غیره تنظیم می شود وقتی  یکی از کوئلها  برق می فرستد  در دو
سیلندر موتور یعنی 1و4 یا 2و3 جرقه ایجاد می شود  جرقه  ایجاد شده در سیلندری که در حرکتتراکم است سبب اشتعال مخلوط هوا – سوخت  متراکم می شود جرقه ایجاد شده در سیلندر دیگر اثری ندارد و هرز می رود زیرا این سیلندر تازه حرکت تخلیه را پایان رسانده است به دلیل پایین بودن کمپرس  و دود  در سیلندری که جرقه هرز در ان ایجاد می شود ولتاژ لازم برای ایجاد  جرقه  فقط  در حدود 3  کیلوولت است این  ولتاژ  تقریبا  برابر ولتاژ است  که در سیستمهای معمولی بین چکش برق و در دلکو ایجاد می شود بنابراین بر جرقه  ایجاد شده  در سیلندر ی که حرکت تراکم انجام داده است تاثیر ندارد نکته جالبی که در اینجا  باید  گوشزد کرد این است  که در یکی  از سیلندرها  جرقه از  الکترود  زمین  به  سوی الکترود میانی شمع می جهد در گذشته چنین چیزی قابل قبول نبود زیرا کیفیت چنین  جرقه ای به اندازه کیفیت جرقه ای که از الکترود میانی شمع می جهد مطلوب نیست اما با انرژی  قابل حصول از سیستمهای  جرقه زنی مدرن انرژی  ثابت جرقه ایجاد شده  در هر دو جهت کیفیت مطلوب دارد در این سیستمها عمر شمع کوتاهتر است.

 اجزای سیستم جرقه زنی بی دلکو

سیستم جرقه زنی بی دلکو  از سه جز اصلی تشکیل  می شود مدول الکترونیکی , حسگر وضعیت میل لنگ و کویل مخصوص در بسیاری از سیستمهای جرقه زنی بی دلکو یک حسگر فشار منیفولد نیز در مدول  الکترونیکی  گنجانیده شده است  این مدول به همان ترتیبی  کار می کند که در مورد سیستم اوانس جرقه الکترونیکی شرح داده شد.
حسگر وضعیت میل لنگ شبیه همان حسگری کار می کند که در بخش قبل توصیف شد این حسگر نیز نوعی حسگر رلوکتانس است که در جلو چرخ لنگر یا در جلو چرخ القاکنی درست در پشت فلکه جلو میل لنگ قرار می گیرد چرخ القا کن 1-36 دندانه دارد که به فاصله 10 درجه از یکدیگر واقع شده و جای دندانه سی و ششم خالی  است  دندانه جا افتاده به فاصله 90 درجه از نقطه مرگ پایینی سیلندرهای 1-4 قرار می گیرد این وضعیت  مرجع  (عددی ثابت) بیش از نقطه مرگ بالایی نشانه گذاری می شود تا بتوان زمان یا نقطه  جرقه زنی را  به صورت  زاویه ثابتی  پس از  نشانه  مرجع محاسبه کرد در کوئل سیستم بی دلکو سیم پیچ ولتاژ کم از طریق  یک پایانه میانی ولتاژ باتری را دریافت  می کند  سپس نیمه مناسب سیم پیچ  به اتصال بدنه مدول وصل می شود سیم پیچهای ولتاژ بالا مجزایند و به سیلندر های 1و4یا 2و3 اختصاص دارند.

 عیب یابی سیستم جرقه زنی بی دلکو

سیستم جرقه زنی بی دلکو بسیار اعتماد پذیر است زیارا قطعات متحرک ندارد برای تعویض شمعها باید  برنامه تعمیر  و نگهداری سازندگان پیروی کرد در هنگام بررسی شکل موجهای ولتاژ بالا روی نوسان ممکن است به سبب نبود وایر  اصلی همان  وایری که از کوئل  به دلکو می رود مشکلاتی بروز کند غالبا با استفاده از واسطه مناسب می توان این مشکل را برطرف کرد اما باز هم باید گیره حسگر را به نوبت به هر یک از وایرها متصل کرد کوئل سیستم جرقه زنی بی دلکو را میتوان با استفاده از اهم  سنج امتحان کرد مقاومت هر یک از سیم پیچها اولیه باید 0.5 اهم و مقاومت هر یک از سیم پیچهای  ثانویه باید بین 11 و 16 اهم باشد این کوئل در سرایط مدار باز ولتاژی بالاتر از 37 کیلوولت تولید می کند وایرهای شمع بستهای یکپارچه ای  دارند که  مانع نفوذ اب و مشکلات ناشی از ارتعاش می شود حداکثر مقاومت هر وایر ولتاژ بالا 30 کیلو اهم است  این سیستم قابل تنظیم نیست و تنها استثنای ان تنظیم اکتان در  بعضی از مدلهاست  این تنظیم شامل  متصل کردن 2 پایه روی مدول به یکدیگر برای کارکرد عادی یا اتصال یک پایه به بدنه برای مصرف سوختی متفاوت است برای اطلاع از روش عملی در هر تنظیم باید با سازنده مشورت کرد.
 
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
درباره ما
Profile Pic
برق انقلابی ترین رشته ی جهان
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 612
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 64
  • بازدید امروز : 127
  • باردید دیروز : 490
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 1,047
  • بازدید ماه : 9,771
  • بازدید سال : 78,656
  • بازدید کلی : 143,187