loading...

برق ، انقلابی نو در صنعت

محمد لطفی بازدید : 77 جمعه 31 شهریور 1402 نظرات (0)


جاسوسی در زیر کاپوت خودرو

بسیاری از رانندگان از همه جا بی خبر آمریکایی نمی داند که در زیر کاپوت ماشین آنها قطع ه ای جا سازی شده است که می تواند اطﻼعات مختلفی مثل سرع ماشین, ترمز ناگهانی و عملکرد کیسه هوا را ثبت کند. این قطعه حتی از این توانایی برخوردار است که بگوید کمربند ایمنی راننده در هنگام تصادف بسته بوده است یا خیر.

بسیاری از رانندگان از همه جا بی خبر آمریکایی نمی داند که در زیر کاپوت ماشین آنها قطعه ای جا سازی شده است که می تواند اطﻼعات مختلفی مثل سرع ماشین, ترمز ناگهانی و عملکرد کیسه هوا را ثبت کند. این قطعه حتی از این توانایی برخوردار است که بگوید کمربند ایمنی راننده در هنگام تصادف بسته بوده است یا خیر.

در حال حاضر جعبه سیاه بر روی دو سوم از ماشین های جدیدی که در ایاﻻت متحده فروخته شده و ٣٠  میلیون دستگاه ماشینی که هم اکنون در خیابان های آمریکا رفت و آمد می کنند نصب شده است. کمپانی های خودرو سازی و شرکت های بیمه معتقدند که از طریق نصب جعبه سیاه بر روی اتومبیل ها می توان برای اصﻼح ق وانین ترافیکی و طراحی وسایل نقلیه ایمن تر استفاده کرد.

این در حالی است که اطﻼعات ذخیر شده در جعبه سیاه می تواند به عنوان مدرکی در پرونده ها ی قضایی برای معلوم کردن مجرمان و تبرئه اشخاص بی گناه نیز به کار گرفته شود. آقای جان سوما استاد حقوق دانشگاه دنور در خ صوص سوء استفاده های احتمالی از جعبه سیاه توسط شرکت های بیمه می گوید: نصب چنین سیستم هایی بر روی ماشین ها ممکن است منجر ب ه سوء استفاده از حریم خصوصی افراد شود و باید اطﻼع رسانی بهتری در این زمینه توسط شرکت های خودروسازی انجام ب گیرد. دلیل اینکه بیشتر رانندگان در مورد جعبه سیاه اتومبیل چیزی نمی دانند این است که این اطﻼعات در دفترچه راهنمای اتومبی ل آمده ولی کمتر راننده ای به خود زحمت خواندن آنرا می دهد.

در حال حاضر دولت آمریکا در حال وضع قوانین جامعی برای جلوگیری از سوء استفاده از اطﻼعا ت موجود در جعبه سیاه است. ایاﻻت های کالیفرنیا، داکوتای شمالی و آرکانزاس قوانینی وضع کرده اند که چگونگی استفاده از اطﻼعات  را برای شرکت های بیمه مشخص کرده و ایالت های نیویورک، ماساچوست و تگزاس نیز در حال وضع قوانین مشابهی هستند.

قوانین جدید تا حد زیادی دسترسی به اطﻼعات را بدون اجازه دادگاه یا صاحب ماشین محدود می  کند و طبق قوانین وضع شده در ایالت آرکانزاس نیز حتی دسترسی به اطﻼعات بدون استفاده موجر اتومبیل محدود می شود و حتی اگر م اشین در تصادف رانندگی کامﻼ از بین برود و جزو دارائی های شرکت بیمه محسوب شود باز برای دسترسی به اطﻼعات جعبه سیاه باید ا ز صاحب اتومبیل اجازه گرفت.

جیمی جفرس سناتور ایالت آرکانزاس که یکی از مخالفان نصب جعبه سیاه در اتومبیل هاست می گ وید: من دوست ندارم که یک راننده بیچاره تصادف کند و بعد شرکت های بیمه بدون اینکه راننده از وجود چنین سیستمی در ماشین باخبر باشد از اطﻼعات موجود در جعبه سیاه علیه خود او استفاده کنند. کمپانی های خودروسازی و شرکت های بیمه بر این باورند که  به سادگی می توانند نگرانی طرفداران آزادی های مدنی را کاهش دهند.

آقای آلن ادلر سخنگوی شرکت جنرال موتور در این خصوص می گوید جعبه سیاه اتومبیل می تواند  مقدار کمی اطﻼعات ذخیره کند، این خیلی مهم است که مردم بدانند جعبه سیاه نمی تواند گفتگوهای درون ماشین یا مسیری که ماشی ن در آن حرکت کرده یا هر چیز مشابه دیگری را ضبط کند. جعبه سیاه فقط می تواند اطﻼعاتی نظیر سرعت ماشین، وضعیت ترمزها و عمل کرد کیسه هوا را ضبط کند و این اطﻼعات را هر پنج الی ١٠  ثانیه برای ضبط اطﻼعات جدید پاک می کند و تنها در صورتی اطﻼعات را ذخیره می کند که کیس ه هوا باز شده باشد یا ترمز ناگهانی گرفته شود یا اینکه نهایتا تصادفی اتفاق بیافتد.

همچنین جعبه های سیاه ساخت شرکت های مختلف با یکدیگر متفاوتند. برای مثال جعبه سیاه ساخ ت شرکت فورد که به F – SYSTEM معروف است در یک تصادف می تواند فقط یک دهم ثانیه اطﻼعات قبل و بعد از تصادف را ثبت کند . به هر حال با وجود تمام تضمین هایی که در خصوص عدم سوء استفاده از اطﻼعات جعبه سیاه به رانندگان و صاحبان خودرو داده شده ا ست طرفداران آزادی های مدنی از دولت و کمپانی ها درخواست کرده اند تا برای حفاظت از حقوق مصرف کنندگان اقدامات بیشتری انجام  دهند. قانون وضع شده در ایالت آرکانزاس فروشندگان و شرکت های بیمه را ملزم به ارائه اطﻼعات مکتوب در خصوص جعبه سیاه م ی کند.

تعدادی از مخالفان وجود جعبه سیاه در اتومبیل پیشنهاد کرده اند که برای جعبه سیاه نیز م ثل کیسه هوای اتومبیل یک کلید در نظر گرفته شود تا راننده بتواند در صورت تمایل آنرا خاموش کند ولی کمپانی های خودرو سازی به شدت ب ا این پیشنهاد مخالفت کرده اند. به عقیده آنها این درخواست می تواند باعث بروز مشکل برای برخی کمپانی های ماشین سازی شود. برای م ثال خاموش کردن جعبه سیاه در ماشین های ساخت شرکت GM  نمی تواند بدون غیر فعال کردن کیسه هوا صورت بگیرد.

با وجود تمام نگرانی های موجود چیزی که بیشتر از همه طرفداران آزادی های مدنی را نگران کرده است احتمال استفاده از جعبه سیاه همزمان با رشد تکنولوپی در آینده است. دیوید فراسر، رئیس انجمن دفاع از آزادی های مدنی در کانادا )کشوری که قوانین محکمتری در خصوص حمایت از آزادی های مدنی نسبت به آمریکا دارد( می گوید: هنگامی که جمع آوری اطﻼعات  هر چند به صورت محدود شروع شود انگیزه ناخودآگاهی بوجود می آید که اطﻼعات بیشتری جمع آوری شود. برای مثال با کمی ت غییر در جعبه سیاه می توان کاری کرد که گفتگوهای درون ماشین یا حتی گفتگوهای تلفنی درون اتومبیل نیز ضبط شوند.

تعدادی از کمپانی های خودرو سازی در حال حاضر از جعبه های سیاه پیشرفته تری نسبت به سای ر کمپانی ها استفاده می کنند که می توانند عادت های خطرناک رانندگی را با جزئیات بیشتری ذخیره کنند. بعضی از شرکت ها طرح آ زمایشی را اجرا کرده اند که در آن به رانندگانی که اجازه می دهند جعبه سیاه پیشرفته روی ماشین آنها نصب شود تخفیف هایی تعلق می گیرد که این خود می تواند باعث بروز این نگرانی در رانندگانی شود که بعلت عدم اجازه به شرکت برای نصب جعبه سیاه پیشرفت ه در آینده جریمه شوند.

در این خصوص ایالت های نیویورک و کالیفرنیا به تازگی قانونی را تصویب کرده اند که بوسیل ه آن کمپانی ها از نصب جعبه سیاه پیشرفته روی ماشین منع می شوند. کمپانی های خودرو سازی و شرکت های بیمه نیز در خصوص اتهامات وار د شده می گویند که آنها هیچ عﻼقه ای برای ایجاد هرگونه تغییر فنی در جعبه سیاه ندارند بخاطر اینکه این کار ممکن است  عکس العمل های منفی گسترده ای از سوی طرفداران آزادی های مدنی و سایر نهادهای اجتماعی در پی داشته باشد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
برق انقلابی ترین رشته ی جهان
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 614
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 236
  • باردید دیروز : 122
  • گوگل امروز : 19
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 1,392
  • بازدید ماه : 4,349
  • بازدید سال : 47,105
  • بازدید کلی : 225,985