const head = document.getElementsByTagName("head")[0]; const script = document.createElement("script"); script.type = "text/javascript"; script.async = true; script.src = "https://s1.mediaad.org/serve/rozblog.com/loader.js"; head.appendChild(script);
سلام انشاالاه مطالب به کارمون بیاد ممنون 0 396 مجید سولو allah.majid@yahoo.com Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:63.0) Gecko/20100101 Firefox/63.0 unapproved private 2018-11-09 07:38:38 سلام آقای قشلاقی دست شما درد نکنه مطلب عالی بود اما عکسی در این پست که اشاره کردید دیده نمی شود، راستی فن بخاری من خودش خاموش و روشن میشه ، باز هم احتمال خرابی ترانزیستوره؟ بازم دمت گرم 0 396 Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.1.1; SM-J500H Build/LMY48B) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/68.0.3440.91 Mobile Safari/537.36 unapproved public 2019-10-31 03:44:41 عالی.واقعا ممنون 0 396 حبیب Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.1.1; SM-P555) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/77.0.3865.92 Safari/537.36 unapproved public 2019-11-29 21:15:26 سلام خسته نباشید خیلی جالب بود استفاده کردم. 0 396 فرهاد farhadrezaee49@gmail.com Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:71.0) Gecko/20100101 Firefox/71.0 unapproved public 2019-12-07 13:09:43 سپاسگزارم از مطلب مفید و جامع که گذاشین .موردی که فرمودین اشکال شایعی هست که راهنمایی شما بسیار مفید واقع شد 0 396 <">
loading...
محمد لطفی بازدید : 3454 یکشنبه 02 مهر 1402 نظرات (0)
دیشب فن بخاری (کولر) ماشینم ( سمند ) با دور تند شروع به کار کرد.پنل جلو داشبورد رو باز کردم با جدا کردن دسته سیم مربوطه هم فن با دور بالا کار میکرد.با رجوع به باطری سازی بلافاصله خرابی مدول فن عامل مشکل معرفی شد و مجبور شدم 25 هزار تومان بابت خرید و 5 هزار تومان هم بابت تعویض اون بدم. وقتی نمونه خراب شده رو دیدم بابت پولی که داده بودم افسوس خوردم. یک نمونه خراب دیگه رو هم از باطری ساز گرفتم و اون رو تعمیر کرده روز بعد (26/9/91) با مراجعه به باطری ساز نمونه تعمیر شده رو روی ماشین بستیم و مدول نویی که دیشب گرفته بودم رو توی انباری خونه برای مبادا گذاشتم همان طور که باطری ساز کلی از این کار ذوق کرده بود روش تعمیر اون رو برای شما ارائه میکنم شاید به کارتون اومد.
مدول فن قطعه ای است که کار دیمر رو انجام میده و با کم و زیاد کردن ولتاژ ، دور موتور فن رو کم یا زیاد میکنه همین طور که در تصاویر الصاقی میبینید در یک سوی مدول برد و بوبین و چند فیش قرار دارد و در سوی دیگر دو عدد ترانزیستور قابلمه ای که با پرچ به بدنه و برد الکترونیکی متصل شده دیده میشود.
سوختن یک یا هردو ترانزیستور قابلمه ای عامل خرابی مدول فن میباشد البته در پشت برد تعدادی مقاومت ، دیود و ترانزیستور از نوع SMD نیز موجود است اما احتمال سوختن آنها بسیار پایین است.برای باز کردن مجموعه ابتدا با دریل و یک مته 5 گل پرچهای مدول را از روی ترانزیستور های قابلمه ای از بین ببرید سپس با هویه و قلع کش ، لحیم پایه های دو ترانزیستور را جدا کنید.با یک پیچ گوشتی تیز مثل فاز متر ترازیستور را جدا کنید .اگر لحیم پایه ها به درستی کشیده نشود دچار مشکل میشوید. پس از جدا شدن ترانزیستورها و خارج شدن پرچها برد هم جدا شده که باید مواظب قطعه گرد کوچکی به قطر 8 میلیمتر زیر برد باشید که گم نشود.
قبل از پاک کردن خمیر سیلیکون با اهم متر وضعیت ترانزیستور را کنترل کنید . در این مدل کافی است یک سیم را در حالت اهم به بدنه وصل کنید و سیم دیگر به به ترتیب به دو پایه دیگر اگر عقربه اهم متر حرکت نکرد جای سیمها را عوض کنید همان کار را انجام دهید اینبار در هر دو پایه اهم مشخصی باید دیده شود.در هر مرحله از کار اگر عقربه تا انتها حرکت کرد به معنای نبود مقاومت یا اتصال کوتاه و درنتیجه سوخته بودن ترانزیستور میباشد. در ببشتر مدولها از ترانزیستور 26025 استفاده شده اما مدل 11015 نیز دیده شده با تهیه ترانزیستور طبق نمونه سوخته و تعویض آن مشکل مدول حل میشود .در موقع بستن ترانزیستور خمیر سیلیکون و اون قطعه گرد کوچک فراموش نشود. به جای پرچ از 4 عدد پیچ و مهره 3 استفاده کنید. بعد ار سفت کردن پیچها با انبردست یا سیم چین دنده های پشت مهره را له کنید تا مهره شل نشود. حال میتوان مدول را سر جای خودش بست.
در این مطلب فرض بر این است که خواننده اصول باز کردن فن بخاری ،کار با دریل ، لحیم کاری و در آوردن قطعات الکترونیکی و همچنین کار با اهم متر را میداند. در صورت عدم آشنایی با این امور از هرگونه دستکاری در قطعات خودرو جدآ پرهیز کنید تا دچار خسارت بیشتر نشوید.لذا از هر گونه توضیح اضافه در مورد این مطلب خود داری خواهد شد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
برق انقلابی ترین رشته ی جهان
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 614
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 109
  • بازدید امروز : 115
  • باردید دیروز : 169
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 1,747
  • بازدید ماه : 4,704
  • بازدید سال : 47,460
  • بازدید کلی : 226,340