روتور موتورهاى آسنكرون از یك هسته ى آهنى به شكل استوانه تشكیل شده كه بر روى محورى تعبیه شده است (شكل 10ــ1) این استوانه ى توپُر نیز مشابه استاتور از كنار هم قرار گرفتن ورقه هاى نازك فولادى كه نسبت به هم عایق هستند ساخته مى شود. در داخل شیارهاى آن ها هادى هاى روتور جاسازى مى شود.
در شكل ( 11ــ 1) تصاویرى از یك روتور با ورق هاى جدا از هم و همچنین شكل تكمیل شده ى آن را مشاهده مى كنید.
روتور موتورهاى آســنكرون به دو شــكل روتور قفسى و روتور سیم پیچ ىساخته مى شود. در نوع روتور قفســى از تعدادى میله ى مسى، آلومینیومى یا آلیاژ هاى دیگردر فضاى اطراف استوانه استفاده مى شود (شكل 12ــ1) این میله ها از هر دو طرف به دو حلقه ى انتهایى، اتصال كوتاه، لحیم ، پرچ یاجوش كارى مى شوند. چون شكل به دست آمده براى این روتور، شبیه یك قفس فلزى است (شكل 13ــ1 ) به این گونه موتورهاى القایى روتور قفسى مى گویند. بیش تــر موتورهاى الكتریكى جریان متناوب داراى روتور قفســى هســتند شکل ( 14-1)
در نوع روتور ســیم پیچى موتورهاى آســنكرون ســه فاز، به جاى استفاده ازمیله هاى آلومینیومى، از سه دسته سیم پیچى كه داخل شیارهاى روتور قرار گرفته و به صورت ستاره وصل شده اند استفاده مى شود شکل (15-1)
بر روى محور این روتورها از سه حلقه رینگ كه نسبت به هم عایق شده اند براى عبور جریان القایى از ســیم پیچى هاى روتور استفاده مى شود.( شكل 16ــ1) نمونه اى از این روتورها را نشان مى دهد.