loading...

برق ، انقلابی نو در صنعت

محمد لطفی بازدید : 182 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
برای این مدار، جریان مورد نیاز قبل از سوییچ گرفته میشود تا در هنگام بسته بودن درهای خودرو بتوان چراغ های کوچک را برای علامت دادن روشن نمود.

 

نکته ۱: اغلب برای مدار نور افکن ها از وسایل همچون فیوز - رله خودکار برای جلوگیری از خطر اتصال کوتاه استفاده می شود.

نکته ۲: مصرف لامپهای روشنایی متفاوت است ولی مبنا را نورافکن انتخاب نموده که از سیم های قطورتر برای ان استفاده میشود.(سیم نمره ۲ و برای دیگر انشعابات از سیم ۱/۵ میلی متر) البته تغییر ضخامت سیم های نورافکن باعث کوتاه شدن عمر لامپ های ان میشود.

 

مشخصات:

۱- لامپ اخطار نوربالا

۲ و ۳- لامپ های نور بالا چپ و راست

۴ و۵- لامپهای نور پایین چپ و راست

۶ و۷- لامپهای نور کوچک چپ و راست

۸ و۹- لامپ های قرمز عقب

۱۰- لامپ نمره

۱۱و۱۲ و۱۳- چراغ نشان دهنده ها

۱۴- کلید روشنایی

۱۵- کلید تعویض نور( پایین)

۱۶- کلید چراغ چشمک زن

۱۷- رابط برق مستقیم

۱۸- رله استارتر

۱۹- سوییچ موتور

۲۰- لامپ های ترمز

۲۱- کلید چراغ ترمز روی پمپ اصلی

۲۲- چراغ اطاق خودرو

۲۳- کلید لای در چپ و راست

 

رنگ سیم ها:

R : قرمز 

Y: زرد

G: سبز

U : ابی

N:قهوه ای

P:زرشکی

W:سفید

B:سیاه

L:روشن

UW:سفید و ابی

UR:ابی و قرمز

RB:قرمز و سیاه

RW: قرمز و سفید

RP: قرمز و زرشکی

R : قرمز






محمد لطفی بازدید : 195 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
جریان مدار فندک قبل از امپرمتر گرفته میشود و به علت اینکه مصرف کننده پرقدرتی می باشد، اغلب در مدار ان از یک کلید حفاظتی مانند فیوز استافده میشود.

فندک شامل یک سیم حرارتی و یک کلید فشاری میباشد که با فشار دادن ان بدنه منفی مدار کامل میشود و با گرم شدن سیم حرارتی که از نوع بی متالی است ، خودبخود فنر ان ازاد شده و بدنه قطع میشود که در نتیجه فندک میپرد.



محمد لطفی بازدید : 203 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
اکثر سوییچها دارای ۴ ترمینال می باشد که عبارتند از:

۱- ترمینال برق باتری که با علایم B یا AM یا SW یا ۳۰ و ۱ مشخص میگردد، برق باتری را دریافت میکند و در همه حالتهای سوییچ برق دارد. برق این ترمینال از طریق اتصال کابل باطری که به سلونویید استارتر  توسط یک رشته سیم وصل میشود تامین میگردد.

۲- ترمینال ACC که با علایم ACCیا R مشخص میگردد با گردش سوییچ در مرحله اول برق ترمینال ACC به ترمینال برق باتری متصل شده و برق جهت لوازم برقی مثل رادیو ،فندک و ... ارسال میگردد.

۳-ترمینال IGN  که با علایم IGیا ۱۵ یا ۲ مشخص میگردد با حرکت سوییچ در مرحله دوم برق باتری را به مدار اولیه سیستم جرقه و به کلیه قسمت های دیگر برقی خودرو می رساند و ضمنا در این مرحله چراغهای هشدار پانل کیلومتر روشن میشود.

۴- ترمینال اخری که حالت فنری برای سوییچ دارد با رها کردن کلید سوییچ در موقعیت IGN قرار میگیرد ترمینال ST یا استارت یا ۵۰ میباشد . این ترمینال توسط یک رشته سیم به سولونویید استارتر متصل است و برق بوبینهای انرا تامین میکند.

نکته: بعضی از سوییچ ها دارای ترمینالهای بیشتری می باشند که در این سوییچ ها ترمینال BAT  و ST بیشتری دارد و در بعضی دیگر ترمینال IGN به دو ترمینال IG1 و IG2  تقسیم شده است.

نکته ۲: ترمینال ACC در هنگام استارت برق ندارد.

یکی از متداولترین عیوب سوییچ الکتریکی قطع داخلی ارتباط بین ترمینالهای ان است . بنابراین با استفاده از یک اهم متر و یا یک لامپ ازمایش میتوان صحت پایه ها و یا عدم قطع ارتباط داخلی ترمینالهای انرا به ترتیب زیر ازمایش کرد:

۱- یک سر سیم لامپ ازمایش را به ترمینال ورودی سوییچ  و سر دیگر سیم را به بدنه متصل کنید . از روشن شدن لامپ یا رسیدن جریان به ترمینال ورودی سوییچ اطمینان حاصل نمایید.

۲- کلید سوییچ را در حالت ACC قرار داده اتصالات دو سر سیم لامپ را یکی به ترمینالهای ACC و دیگری را به بدنه برقرار کنید. روشن شدن لامپ نشان دهنده سالم بودن ترمینال مورد نظر است.

۳- ازمایش فوق را برای ترمینالهای IGN و ST تکرار کنید.


محمد لطفی بازدید : 111 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار برف پاک کن
۱- باطری

۲- رله استارتر

۳- سوییچ

۴- رابط

۵- فیوز

۶- کلید برف پاک کن

۷- موتور برف پاک کن

۸- سیم برف پاک کن دو سرعته

رنگ سیم ها

N-قهوه ای

W-سفید

G-سبز

B-سیاه

NLG-قهوه ای و سبز روشن



RLG-قرمز و سبز روشن

ULG-ابی و سبز روشن
محمد لطفی بازدید : 132 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
اجزاء آلترناتور

الف – روتور : روتور مجموعه ای است که وظیفه تولید حوزه مغناطیسی را در الترناتور به عهده دارد روتور از یک محور تشکیل شده که جلوی ان دارای رزوه برای بستن مهره نگهدارنده پولی است درقسمت وسط روتور یک سیم پیچ روی محور به صورت پرس قرار گرفته است این سیم پیچ روی یک حلقه پلاستیکی پیچیده شده تا از اتصال ان با بدنه جلوگیری شود روی این سیم پیچ چنگکهای فلزی از دو طرف قرار می گیرد این چنگکها نیز روی محور قرار گرفته اند دو سر پیچ به دو حلقه مسی که در انتهای محور قرار دارد وصل می شوند (کلکتورها )

 

انتهای محور و پشت کلکتورها یک بولبرینگ به صورت پرسی سوار شده که این بولبرینگ درون محل خود داخل پوسته عقب قرار می گیرد

 

اگر به دو سر سیم پیچ روتور جریان برق متصل کنیم چنگکها اهن ربا می شوند چون لبه این چنگکها بر عکس یکدیگر نسبت به سیم پیچ قرار گرفته اند در نتیجه هر دو لبه کناری یکی در میان قطبهای N,S می شوند وبین انها میدان مغناطیسی ایجاد می شود

 

در قسمت جلوی محور یک پولی توسط یک خار با ان درگیر می شود دور این پولی تسمه قرار می گیرد که نیروی میل لنگ توسط این تسمه به محور دینام منتقل شده و باعث گردش ان می شود.

 

ب- استاتور : استاتور مجموعه سیم پیچی می باشد که در اثر برخورد حوزه با ان جریان الکتریسته بوجود می اورد این سیم پیچها باید دور روتور قرار گیرند تا داخل حوزه مغناطیسی باشند و با چرخش حوزه دوار الکترونها در این سیم پیچها حرکت کنند استاتور دارای یک بدنه فلزی می باشند که داخل این بدنه فلزی شیارهای وجود دارد سیم پیچها داخل این شیارها پیچیده می شود چون در اثر کار کردن و گرمای حاصل از موتور بدنه ان داغ می شود بدنه استاتور از ورقهای نازک که به یکدیگر پرس شده اند ساخته می شود داخل شیارهای استاتور ورقه های عایق قرار گرفته است تا از اتصالی سیم پیچ با بدنه استاتور جلوگیری شود.

 

اگر یک سیم را داخل شیارهای استاتور بپیچیم و دو سر ان را خارج کنیم فقط یک سر جریان تولیدمی کند به این استاتور اصطلاحا استاتور تک فاز می گویند.

 

در ضی از دینامها برای تولید جریان بالاتر از سه سیم استفاده می کنند در این حالت سه سیم با زاویه معینی نسبت به یکدیگ داخل بدنه استاتور پیچیده می شوند اصطلاحا به این نوع استاتور سه فاز گفته میشود در استاتور سه فاز سه سر خروجی خواهیم داشت در نتیجه بازدهی دینام بالا می رود.

 

ج – دیود ها :الترناتور مولد جریان متناوب می باشد جریان متناوب به جریانی گفته می شود که مسیر حرکت الکترونها در هادی دائما تغییر می کند اگر چنین حالتی باشد دیگر قطب منفی و مثبت در این هادی مفهومی نخواهد داشت.

 

بوسیله این جریان نمیتوان باطری را شارژ کرد زیرا الکترونهائی که به سوی باطری سرازیر می شود با عوض شدن مسیر جریان دوباره از ان خارج می گردند بنابراین باطری همیشه با جریان مستقیم شارژ می شود یعنی جریانی که الکترونها از یک سمت حرکت داشته باشند.

 

چون جریان خروجی الترناتور متناوب است با این جریان نمیتوان باطری را شارژ کرد به همین خاطر در سر راه خروجی الترناتور از دیود استفاده می کنند دیود قطعه ای الکترونیکی است که فقط جریان را از یک سمت از خود عبور می دهد و به این ترتیب جریان متناوب را بهمستقیم تبدیل می کند.

 

د- پوسته دینام های الترناتور الترناتور از دو پوسته جدا از هم تشکیل شده است که معمولا از جنس الومینیوم می باشند بدنه فلزی استاتور مابین این دو پوسته قرار می گیرد و توسط چند پیچ دو پوسته روی یکدیگر محکم می گردد دو عدد بولبرینگ برای گردش محور روتور درون این دو پوسته وجود دارد یک بولبرینگ در پوسته جلوئی وجود دارد و یک بولبرینگ روی محور روتور که در پوسته عقب ان قرار می گیرد.

 

و- پولی و پنکه : مانند دینامهای جریان مستقیم قسمتی از محور روتور از پوسته جلوئی الترناتور بیرون است روی این قسمت یک پولی و پنکه قرار دارد که هر دو انها توسط یک خار به محور روتور متصل می شوند جلوی انها یک مهره بسته می شود و تسمه روی این پولی قرار گرفته که با گردش تسمه پولی گردش کرده و باعث حرکت روتور می شود همراه پولی پنکه هم گردش کرده و هوا را از جلو وارد الترناتور و از عقب ان خارج می کند تا باعث خنک شدن قطعات الترناتور گردد در بعضی از الترناتور ها پنکه در قسمت داخل الترناتور و پشت روتور قرار دارد.

 

ه – جازغالی و زغالها : در دینامهای جریان مستقیم برق خروجی دینامها از زغالها عبور می کرد چون جریان زیادی از انها عبور می کرد معمولا زغال انها بزرگ بود ولی در الترناتور جریان زیادی از زغالها نمی گذرد و به همین خاطر زغالها زیاد بزرگ نیستند این زغالها در یک جا زغالی پلاستیکی قرار می گیرند.

 

زغالها روی کلکتور انتهای روتور قرار می گیرند پشت این زغالها یک فنر کوچک وجود دارد که همیشه زغالها را بر روی کلکتور می فشارد در بعضی از الترناتورها که افتامات انها ترانزیستوری می باشد مجموعه افتامات و جا زغالی روی یکدیگر نصب می شوند.

محمد لطفی بازدید : 134 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

رله خودکار قطع و وصل( افتامات(


وظیفه این رله ، تنظیم مقدار شارژ باطری ( هنگامی که ولتاژ دینام بیشتر از باطری است) و قطع مدار بین باطری و دینام ( هنگامی که ولتاژ دینام کمتر از باطریست) می باشد. 

ساختمان رله قطع و وصل

این رله از یک هسته اهنی، یک جفت پلاتین، دو نوع سیم پیچ و یک مقاومت تشکیل شده است که یکی از این سیم پیچ های هسته ضخیم تر و به صورت سری و سیم پیچ دیگر، بصورت موازی در مدار قرار می گیرد.

البته جهت پیچش هردو سیم پیچ روی هسته یکی می باشد.

 
- طرز کار رله قطع وصل

الف- هنگامی که ولتاژ دینام از حد معینی تجاوزکند- حد بسته شدن پلاتین های رله و ارسال جریان برای شارژ کردن باطری- جریان به سیم پیچ های رله اثر میگذارد و به علت یکسان بودن بودن جهت پیچش هردو سیم پیچ نسبت به جریانی که از دینام وارد میشود، دو قطب N1S1 و N2S2 بوجود می ایند که باعث جمع شدن میدان ها و ایجاد حوزه مغناطیسی قوی میشود که بر نیروی فنر پلاتین ها غلبه کرده که باعث جذب پلاتین متحرک میشود و در نتیجه جریان شارژ برقرار میشود.

ب- هنگامی که ولتاژ دینام از اندازه معینی کمتر شود- حد باز شدن پلاتین های رله- جریان از طرف باتری به افتامات و نیز دینام انتقال میابد.

جریان ارسال شده از طرف باطری به سیم پیچ های رله قطع و وصل میرسد که در سیم پیچ ضخیم ، مخالف جریان شارژ و در سیم پیچ نازک ، موافق جریان شارژ میباشد. لذا دو حوزه مغناطیسی خلاف یکدیگر در هسته تولید میشود که اثر یکدیگر را خنثی میکنند که در نتیجه نیروی فنر، پلاتین متحرک را از پلاتین ثابت جدا کرده و جریان باتری به طرف دینام قطع میشود.


محمد لطفی بازدید : 128 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

رله جریان ( افتامات(


در دینام های ۱۲ ولتی  که قدرت خروجی مولد بیشتر از ۲۰۰ w است ( برای جلوگیری از  سوختن  ارمیچر در اثر بالا رفتن جریان مصرفی) از رله دیگری به نام رله جریان استفاده میشود .

وظیفه رله جریان، کنترل کردن مقدار جریان خروجی تا مقداری که احتمال  خطر سوختن برای سیم پیچ های ان وجود نداشته باشد، است.

رله جریان همانند رله ولتاژ دارای پلاتین ، مقاومت و هسته است. و تنها تفاوت ان با رله ولتاژ در نوع سیم پیچی هسته ان است بطوریکه سیم هسته ضخیم بوده بصورت سری در مدار قرار میگیرد تا اینکه هرجریانی که از دینام برای شارژ باطری و مصارف دیگر گرفته از ان عبور نموده و قابل کنترل شود.

هنگامی که جریان مصرفی  بیش از حد لازم باشد، هسته نیزوی کششی زیادی بوجود می اورد که باعث جذب پلاتین متحرک شده که در نتیجه جریان مصرفی بالشتک ها از طریق مقاومت بدنه شده و ولتاژ خروجی به علت افزایش جریان افت می نماید.

نکته: رله جریان از نوع رله مرتعشی است و انقدر نوسان میکند تا جریان در حد لازم تثبیت شود.

- طریقه تنظیم رله جریان

تنظیم این رله باید زیر بار صورت گیرد و بترتیب زیر عمل میکنید:

۱- در هنگام تنظیم رله جریان افتامات، ولتاژ خروجی به حداکثر میرسد که برای جلوگیری از باز شدن پلاتین ها میتوان با یک گیره، پلاتین های  رله ولتاژ را به یکدیگر وصل نمود.

۲- سیم B افتامات را باز نموده و امپرمتری ( بین صفر تا ۴۰ امپری) بین ترمینال B و سیم جدا شده قرار دهید.

۳- موتور را روشن نموده و دور انرا به ارامی تا ۴۰۰۰ دور برسانید و در این حال تمام مصرف کننده ها را روشن نموده و به امپر توجه کنید.

۴- اگر جریان مصرفی از ۲۲A بیشتر شود، کشش فنر پلاتین را کمی کاهش و اگر به ۲۲A نرسد، کشش فنر را افزایش دهید.

نکته: حداکثر جریان مصرفی کل مصرف کننده های پیکان ، نباید از ۲۲A بیشتر شود.


محمد لطفی بازدید : 146 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار چراغ های بزرگ جلو خودرو
لامپ چراغ جلو دارای سه عدد پایه است . اگر پایه های چراغ را روبه بالا بگیریم بطوریکه قسمت که فاقد پایه است   رو به بدن ما باشد انگاه پایه سمت چپ بدنه، سمت راست نوربالا و پایه وسط نور پایین مییاشد .

روی لامپهای چراغ نوشته شده ۱۲۷۵۵۰۶۰ W یعنی اینکه این لامپ ۱۲ ولت و توان نور پایین ۵۵ وات و نور بالا ۶۰   وات میباشد.

<< یا >>= نری و مادگی

R= سیم قرمز

W= سیم سفید

RW= سیم قرمز با خط سفید

RL= سیم قرمز با خط ابی






محمد لطفی بازدید : 555 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار چراغ سقف خودرو ( چراغ نقشه خوانی) و چراغ صندوق عقب

برق چراغ سقف از BAT سوییچ تامین میشود و مستقیما به لامپ متصل است. بنابراین برق منفی قطع و وصل میشود چراغ سقف دو عدد سیم دارد یکی به BAT و دیگری به کلیدهای لای دری وصل میشود .

W= سیم سفید

WR= سیم سفید با خط قرمز

LG= سیم ابی با خط سبز

RL= سیم قرمز با خط ابی

Room 10 A= فیوز چراغ سقف و صندوق عقب

« و » = نری و مادگی




محمد لطفی بازدید : 149 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار چراغ های کوچک خودرو - چراغ کوچک عقب(چراغ خطر )- چراغ کوچک جلو - چراغ نمره
قدرت چراغ های کوچک جلو و عقب بین ۶ الی ۱۰ وات میباشد .

چراغهای خطر ( کوچک عقب) در تمام خودرو ها دارای دو کنتاکت میباشد زیرا جهت ترمز نیز استفاده میشود که قدرت چراغهای ترمز ۲۱ وات است .برای تشخیص سیم چراغ ترمز و خطر فیش انها را برق میدهیم هرکدام که پرنور تر بود چراغ ترمز میباشد.

R= سیم قرمز

W= سیم سفید

RB = سیم قرمز با خط ابی

RG= سیم قرمز با خط سبز

Tail 15A = فیوز مربوط به چراغهای کوچک

» و « = نری و مادگی






محمد لطفی بازدید : 203 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار چراغ علایم خودرو - چراغ پنل بخاری- چراغ فندک- چراغ گرمکن شیشه عقب- چراغ صفحه امپر- چراغ رادیو ضبط

این چراغهای علایم همانند چراغ های کوچک خودرو برق خود را از فیوز TAIL ۱۵ امپر میگیرند. این چراغها در پراید ۱/۴ وات میباشند.

R= سیم قرمز

W= سیم سفید

RB= سیم قرمز با خط ابی

RG= سیم قرمز با خط سبز

Tail 15 A= فیوز مربوطه

» یا « = نری و مادگی



محمد لطفی بازدید : 226 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مدار دزدگیر تک رله ای ساده
رله: یک رله معموله مانند رله بوق

کلید مخفی: برای فعال سازی مدار و قطع مدار( برق باطری از طریق این کلید وارد مدار میشود)

کلید لادری: برای فعال شدن مدار در مواقع باز شدن درب ها

اژیر: یک عدد اژیر برای تولید صدا ( یا بوق اتومبیل)

نکته: برای قطع اژیر حتما باید برق اصلی مدار قطع شود ( برق ورودی به کلید مخفی)


محمد لطفی بازدید : 159 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
چند نکته درمورد خودرو
۱- در نقشه دزدگیر سیم Siren مربوط به اژیر است.

۲- در نقشه دزدگیر سیم Parking مربوط به راهنما است.

۳ اوانس وزنه ای دلکو در زمان بالا بودن دور موتور فعال میگردد.

۴- علت قرار دادن فیوز در سیم های راهنما این است که از سوختن دزدگیر بر اثر اتصالی لامپ راهنما جلوگیری به عمل اید.

۵- ولتاژ جرقه باید در همه حالات دور موتور یکسان باشد.

۶- جریان برق در الترناتور در سیم پیچ استاتور القا میشود.

۷- تعداد قطبهای روتور پیکان ۱۲ و تعداد شیارهای استاتور ان ۳۶ میباشد.

۸- در کنترل یونیت قفل مرکزی دو رله وجود دارد یکی برای قفل و دیگری برای باز کردن است.

۹- تکیه گاه محور گردان در الترناتور معمولا در هر دوطرف بلبرینگ قرار میگیرد.

۱۰- التراسونیک دزدگیر  دارای سه عدد سیم است یکی جهت برق مثبت و دیگری جهت برق منفی و سیم سوم برای تحریک دزدگیر استفاده میشود .

محمد لطفی بازدید : 136 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عیب یابی راهنما ، چراغهای ترمز ، چراغ دنده عقب و فلاشر

۱- اگر راهنمای یکطرف بخوبی کار کند و طرف دیگر اهسته تر بزند ،  عیب از لامپهای ان میباشد که وات لامپها کمتر از وات استاندارد میباشد.

۲- اگرراهنما یکطرف بخوبی کار کند و طرف دیگر تند تند راهنما بزند، عیب از لامپهای ان میباشد که وات انها بیشتر از وات استاندارد برای  یکطرف میباشد.

۳- اگر راهنما هردو طرف تند تند بزند عیب از فلاشر راهنما میباشد .

۴-  اگر راهنما هردوطرف کار نکند عیب یا از فیوز میباشد یا اتومات راهنما.

۵- اگر چراغهای راهنمای یکطرف کامل روشن باشد لامپ یا خیلی دیر چشمک بزند بخاطر سوختن لامپ ان طرف میباشد.

۶- در صورت صاف کردن رول فرمان اگر راهنما قطع نشد عیب ساچمه و خار در مغزی رول میباشد.

۷- در صورت کار نکردن چراغهای ترمز عیب میتواند از فیوز ان باشد و اگر عیب ان برطرف نشد  یا عیب از فشنگی ترمز یا چراغها سوخته  و یا سیم ان قطع شده است.

۸- عیوب فلشر نیز یا از فیوز ان یا اتومات بکار رفته در فلشر میباشد.

۹- عیوب مدار دنده عقب نیز مانند مدار چراغهای ترمز میباشد.

محمد لطفی بازدید : 370 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
سیم کشی مدار راهنما و چراغ دنده عقب خودرو

مدار چراغ دنده عقب همانند چراغ ترمز میباشد و فشنگی دنده عقب روی گیربکس قرار دارد .

اگرهردو چراغ دنده عقب روشن نشود فشنگی یا فیوز سوخته است.

اگر یکی از لامپها روشن نشود لامپ سوخته یا سیم ان قطع است.

برای عیب یابی فشنگی کافی است دو سیم ان را بهم وصل نماییم اگر چراغها روشن شد عیب از فشنگی میباشد.

اتوماتیک راهنما سه عدد فیش دارد که پایه x به IGN پایه L  به دسته راهنما و پایه P به چراغ الارم راهنما در پنل متصل میشود. در بعضی از اتوماتیک ها پایه P موجود نیست.

85sq . = فیوز اصلی

HAZARD 15A= فیوز فلاشر داخل جعبه فیوز

METER 10 A= فیوز چراغ های راهنما و فشنگی دنده عقب

W= سیم سفید

WL=سیم سفید با خط ابی

WR= سیم سفید با خط قرمز

BY= سیم سیاه با خط زرد

RY= سیم قرمز با خط زرد

GR= سیم سبز با خط قرمز

GB= سیم سبز با خط سیاه

GW= سیم سبز با خط سفید




محمد لطفی بازدید : 105 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
فن های خنک کننده دوتایی

در موتورهایی که از دو فن خنک کننده استفاده میکنند، قرارگیری موازی یا سری فن ها میتواند برای تولید سرعتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در فن های دوتایی از ۳ رله الکتریکی جهت عبور انرژی الکتریکی انها استفاده میشود . اولی (A) مانند یک کلید عمل میکند. این رله هر زمان که کمپرسور فعال شود عمل میکند. درحالت عادی دو رله دیگر ( Bیا C) برق تغذیه بین فن های دوگانه را تامین میکنند و این فنها  بصورت سری قرار گرفته و در نصف سرعت ماکزیمم خود به گردش در می ایند.




در حالتی که فشار مدار افزایش میابد کامپیوتر مدار کنترل رله های B و C را تغذیه میکند. رله B یک اتصال بدنه برای فن اول که دارای تغذیه است ایجاد میکند . رله C برق مثبت را به فنی که دارای اتصال بدنه از قبل بوده است ( دومین فن) ارسال میکند . فن ها از حالت سری به حالت موازی در می ایند و با سرعت مازیمم خود به گردش در می ایند.



محمد لطفی بازدید : 152 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نشان دهنده درجه اب بی متالی

در ساختمان این نوع درجه اب،از تیغه ی( نوار) بی متالی استفاده شده که در برابر حرارت حساس است و تغییر طول میدهد.سیم پیچ حرارتی نصب شده روی تیغه، تغییرات دمای لازم را برحسب مقدار جریان الکتریکی مصرفی ایجاد میکند.

درحالت سرد بودن اب موتور،به سبب مقاومت الکتریکی شمع اب، جریان بسیار کمی از سیم پیچ حرارتی عبور میکند و تغییر طول تیغه ی بی متال در حدی است که عقربه نشان دهنده، روی C ( سرد بودن اب ) قرار گیرد .



افزایش گرمای اب موتور  باعث کاهش مقاومت الکتریکی در شمع اب( واحد روی موتور) میشود و متناسب با ان جریان مصرفی دستگاه افزایش میابد. عبور  جریان الکتریکی از سیم پیچ تیغه ی بی متال باعث گرم شدن تیغه بی متال و در نتیجه افزایش طول ان میشود .

افزایش طول تیغه باعث تغییر موقعیت عقربه دستگاه میشود و عقربه به سمت H ( گرم شدن اب ) حرکت میکند.

محمد لطفی بازدید : 165 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نشان دهنده درجه بنزین بی متالی

مکانیزم  ساختمان سوخت نمای بیمتالی مانند نشان دهنده درجه اب بی متالی است که در ان از تیغه بی متالی و سیم پیچ حرارتی استفاده میشود . درحالتهای پر و خالی بودن باک ، مقدار مقاومت باک تغییر میکند و بر حسب مقدار جریان مصرفی  و حرارت ایجاد شده در سیم پیچ حرارتی، تیغه بی متالی تغییر طول میدهد و عقربه نشان دهنده در فاصله E( خالی بودن باک)  و F( پربودن باک) مقدار حجم سوخت اندازه گیری شده ی داخل باک را نشان میدهد. شکل  ۲۱-۱

در شکل نمادین ۲۲-۱ وضعیت شناور در حالت های پربودن باک، پربودن ۱/۲ باک و خالی بودن باک نشان داده شده است.




محمد لطفی بازدید : 113 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عیوب احتمالی در استارتر


الف-با زدن سوییچ ، استارتر به کلی عمل نمیکند.

۱-باطری معیوب است.

۲-کابل استارتر و سیم هایی که از استارتر به باطری و از باطری به سوییچ میرود و نیز اتصال بدنه باطری قطع یا شل

می باشند.

ب-اتصلات خارجی استارتر سالمند ولی استارتر عمل نمیکند.

در این حالت ورودی و خروجی اتومات استارتر را به یکدیگر متصل کنید. اگر استارتر عمل نمود، عیب از اتومات استارتر است که باید تعمیر یا تعویض شود،

 

ج-با زدن سوییچ استارتر، اتومات تیک تیک میکند ولی خود استارتر عمل نمیکند.

۱-ممکن است دنده استارتر گیر کرده باشد. در این صورت اتومبیل را در دنده قرار داده و کمی هل دهید تا دنده استارتر ازاد شود.

۲-در صورتی که در مرحله اول عیب برطرف نشد، عیب داخل استارتر است.

محمد لطفی بازدید : 173 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
اتوماتیک استارت
وجود دو سیم پیچ نازک نگهدارنده و سیم پیچ ضخیم کشنده حالت مغناطیسی ایجاد میکنند تا پیستون ( وزنه پلانجر) را به داخل بکشند. پیستون با کشیده شدن به داخل پولک مسی را به طرف جلو هل میدهد تا پیچ بالایی را به پیچ پایینی متصل کند و برق باتری با جریان بالا وارد موتور استارت میشود تا موتور استارت بتواند موتور خودرو  را روشن نماید.

تست سیم پیچ های اتوماتیک

۱- سیم پیچ نازک نگهدارنده

برای تست این سیم پیچ یکسر اهممتر را روی فیش اتوماتیک و یکسر دیگر را روی بدنه اتوماتیک قرار میدهیم حرکت عقربه اهم متر نشان دهنده وجود سیم پیچ نازک نگهدارنده وسالم بودن ان است.

۲- سیم پیچ ضخیم کشنده

برای تست این سیم پیج یکسر اهم متر را روی فیش اتوماتیک و سر دیگر انرا روی پیچ پایینی اتوماتیک قرار میدهیم حرکت عقربه اهممتر دلیل بر وجود سیم ضخیم کشنده و سالم بودن ان است.

وظیفه سیم پیچ های اتوماتیک

سیم پیچ ضخیم کشنده باعث کشیده شدن قطعه ای به نام پلانجر میشود و سیم پیچ نازک نگهدارنده این قطعه را در جای خودش نگه میدارد.

محمد لطفی بازدید : 111 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
ازمایش صحت عملکرد جرقه زنی
برای این کار،  وایر دلکو را بیرون بیاورید و در فاصله ۱۰mm از سرشمع نگه دارید. نوک گرافیکی یک مداد را بین وایر و سرشمع بگیرید. درحالیکه جرقه زده میشود، شعله نارنجی رنگی از اطراف مداد خارج میشود . چنانکه شعله از طرف مداد بطرف سرشمع باشد، نشانه تخلیه جرقه صحیح و اگر از طرف مداد بطرف وایر باشد، نشانه تخلیه غلط می باشد.


محمد لطفی بازدید : 141 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

کنترل و بازدید عملکرد شمع از روی وضعیت ظاهری ان
از طریق این کنترل و بازدید وضعیت ظاهری شمع می توان به شرایط کار موتور و نیز مناسب بودن نوع شمع با نوع موتور پی برد :
الف: اگر پایه شمع قهوه ای، اطاقک و الکترود های ان خاکستری باشد:
۱- نوع شمع برای موتورمناسب است.
۲- مخلوط سوخت و هوای کاربراتور مناسب است.
۳- زمان جرقه زنی درست است.
ب: اگر پایه شمع قهوه ای روشن ، اطاقک و الکترود های ان سفید باشد:
۱- نوع شمع برای موتور نامناسب است بعبارتی شمع حرارت را بخوبی انتقال نمیدهد و دارای ارزش حرارتی کم است.
۲- مقدار سوخت در نسبت هوا به سوخت کم است.
۳- جرقه اوانس است.
ج: اگر پایه و الکترود ها و اطاقک دود گرفته و رسوب دار باشد:
۱- بیانگر سرد ماندن شمع و زیاد بودن ارزش حرارتی ان است.
۲- غلیظ بودن سوخت کاربراتور
۳- افت گرمای زیاد موتور
۴- روغن سوزی داشتن موتور

محمد لطفی بازدید : 142 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عیب یابی شمع خودرو
۱- وایر ها را از شمع های موتور جدا کنید.
۲- بااستفاده از اچار شمع ، شمع ها را باز کنید.
۳- چینی هریک ازشمع ها را از نظر شکستگی  و ترک بررسی نمایید.
۴- بوسیله برس سیمی یا دستگاه شمع پاک کن الکترودها و بدنه را تمیز کنید.
۵-فاصله هوایی بین الکترود میانی شمع و الکترود بدنه را بوسیله فیلر اندازه گیری کنید.( اندازه فیلر مناسب برای خودروهای کاربراتوری ۰/۷ تا ۰/۸ میلیمتر و برای خودروهای انژکتور ۱ تا ۱/۱ میلیمتر میباشد)
۶- میزان مقاومت هریک از وایرها را بوسیله اهم متر اندازه گیری کنید . درصورتی که مقاومت وایر ها با اندازه استاندارد موجود در کاتالوگ اتومبیل نبود اقدام به تعویض ان نمایید.


محمد لطفی بازدید : 133 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تست خازن دلکو

خرابی خازن دلکو بصورت های زیر ظاهر می شود:

۱- خال زده و اکسید شدن پلاتین ها و زود سوختن انها

۲- کوتاه شدن زمان جرقه و عدم اشباع کامل کویل

۳- مطلوب نبودن کار موتور

که باید در این صورت انرا تست نمود .

توسط برق شهر

طبق مدار زیر، خازن را به برق شهر متصل کنید، در صورت سالم بودن خازن، نباید چراغ روشن شود که بعد از ان باید مدار را قطع کرده و سیم خازن را به بدنه ان اتصال دهید تا خازن با یک جرقه تخلیه شود.


محمد لطفی بازدید : 277 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

روش تنظیم اوانس اولیه( استاتیکی)


میدانید که موتور در حالت دور ارام دارای یک دور ثابت است . بنابراین مقدار پیش جرقه نیز باید ثابت باشد.
مقدار اوانس اولیه عملا در موتورهای مختلف ۱/۱۰۰ دور اولیه موتور می باشد.
مثال: در پیکان که دور ارام موتور ۷۵۰ دور در دقیقه میباشد، مقدار اوانس اولیه ۷/۵ درجه و در موتور ژیان که ۸۰۰ دور در دقیق است ، مقدار اوانس اولیه ۸ درجه می باشد.
روی پولی میل لنگ پیکان ،۱۳ دندانه تعبیه شده است که فاصله هر راس دندانه تا راس دیگر ۵ درجه است لذا در صورت تنظیم نبودن دلکو، هنگامیکه یک و نیم گودی دندانه( ۷/۵) درجه در برابر شاخص ثابت روی سینی جلو قرار بگیرد ، باید دهانه پلاتین باز شده و شمع جرقه بزند.
روش تنظیم اوانس اولیه در حال روشن بودن موتور
این تنظیم را میتوان توسط چراغ دلکو انجام داد. چراغ دلکو دارای سه سیم است که دوتای انها مثبت و منفی باطری و سومی به سرشمع شماره یک موتور متصل می شود. هربار جرقه ای که سرشمع شماره یک می زند، چراغ روشن میشود. اگر نور چراغ را روی علایم اوانس اولیه بگیرید، تطبیق علایم را ملاحظه میکنید. چنانچه علایم مانند شکل زیر نبود ( البته در پیکان) دلکو را شل کرده و با در جهت موافق چرخاندن، جرقه ریتارد و در جهت  مخالف چرخاندن ، جرقه اوانس خواهد شد.
هنگامیکه که علایم بخوبی روی هم منطبق شدند، موتور را خاموش و پیچ دلکو را محکم نمایید.


محمد لطفی بازدید : 119 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
روش تنظیم اوانس اولیه در حالت خاموش بودن موتور
در این روش پیستون یک را در حالت تراکم قرار دهید و علایم تنظیم اوانس اولیه را برهم منطبق نمایید و یک لامپ۱۲ ولتی را بین منفی کویل و بدنه ببندید و سوییچ را باز کنید و سپس دلکو را در چپ و راست بگردانید. وقتی که لامپ روشن شد، علامت باز شدن دهانه پلاتین ها و ایجاد جرقه در سیلندر یک می باشد . در این هنگام پیچ دلکو را محکم ببندید.
نکته۱: اگر لامپ بین کویل و دلکو بصورت سری قرار بگیرد ، روشن شدن لامپ در هنگام بسته شدن پلاتین ها می باشد که در لحظه خاموش شدن  باید دلکو را محکم کنید.
نکته۲: در تنظیم با لامپ باید به جهت دوران میل دلکو توجه کنید زیرا ممکن است نتیجه غلطی حاصل شود و لحظه روشن شدن لامپ ها، اشتباها لحظه خاموش شدن گرفته شود.







محمد لطفی بازدید : 229 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

روش تنظیم اوانس وزنه ای (خودکار(

دستگاه اوانس وزنه ای بصورت خودکار در حالت های مختلف دوران موتور،  عمل اوانس جرقه را انجام میدهد.
میدانیم که میل دلکو دوپارچه ساخته میشود:

۱- قسمت زیرین ( متحرک) : این قسمت با پمپ روغن و یا بطور مستقیم با میل سوپاپ درگیر است.

۲- قسمت فوقانی: این قسمت شامل بادامکها و لوله ای شکل میباشد که روی قسمت پایینی تکیه کرده است که میتواند نسبت به ان چند درجه چرخش نماید.

نکته: در روی قسمت زیرین میل دلکو ، صفحه ای قرار دارد  که روی ان وزنه های گریز از مرکز تکیه کرده اند. که این وزنه ها از یکطرف روی صفحه زیرین و از طرف دیگر بوسیله یک خار به قسمت فوقانی متصل میشوند بطوریکه در حالت گردش ازاد موتور، نیروی فنرها اجازه عمل نمودن به وزنه ها را نمیدهد اما با افزایش دوران میل دلکو ، نیروی گریز در روزنه ها بیشتر از نیروی کششی فنرها شده و وزنه ها حول نقطه تعلیق خود دوران میکنند که بعلت درگیر بودن با قسمت فوقانی میل دلکو ، قطعه بادامک دار را درجهت دوران میل دلکو ، چند درجه جلوتر از قسمت زیرین میگرداند که باعث میشود بادامک های دلکو خود را سریعتر به فیبر پلاتین متحرک برسانند و در نتیجه جرقه زودتر زده شود.




 

محمد لطفی بازدید : 169 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نکاتی در مورد دلکو و کویل

 

۱- علت زدن کمپرس به کاربراتور سوخت غنی و خرابی درب دلکو است . غنی شدن سوخت باعث کاهش سرعت سوختن ناشی از کاهش سرعت انتشار شعله میشود و در نتیجه میتواند باعث برگشت شعله به داخل منیفولد هوا وکاربراتور شود . همچنین ، درصورت خرابی درب دلکو ممکن است جرقه به سیلندر در حال مکش نیز انتقال یافته و باعث برگشت احتراق به داخل منیفولد و کاربراتور گردد.

۲- دلیل خال زدن پیاپی ، دهانه پلاتین  بخاطر تنظیم نبودن پلاتین و ضعف خازن دلکو میباشد.

۳-اوانس وزنه ای دلکو در زمان بالا بودن دور موتور فعال میگردد.

۴- ظرفیت خازن خودروهای سواری در حدود ۰/۱۵ تا ۰/۲۵ میکروفاراد میباشد.

۵- درصورتی  که جرقه ارسالی شمع یک موتور با زدن استارت از الکترود بدنه به الکترود میانی پرش کند نشان دهنده این است که جای مثبت و منفی کویل عوض شده است.

۶- در صورت اوانس اضافی ، دور موتور در زمان استارت کمتر میشود.  بخاطر فشار معکوس اعمالی رو پیستون زیاد میشود.

۷- در صورت کم بودن زاویه دوال جرقه اوانس میگردد.

۸-سیم مثبت خازن به منفی کویل متصل میشود.

۹- درصورتیکه دلکو را در خلاف جهت گردش میل دلکو حرکت دهیم  دلکو اوانس میگردد.

۱۰- در صورت افزایش زاویه دوال زمان عبور جریان از سیم پیچ اولیه بیشتر شده و فاصله دهانه پلاتین کم میگردد

۱۱-شکل خال زدن پلاتین اگر بصورتی باشد که از کنتاکت منفی کنده شود نشانه ظرفیت پایین خازن و اگر از پلاتین مثبت کنده شود نشانه ظرفیت زیاد خازن است.

۱۲- معمولا زوایه مجموعه یک موتور چهارسیلندر چهارزمانه حدود ۹۰ درجه و زاویه دوال ۵۴ درجه و فیلر ان. حدود ۰/۴۰ میلی متر است.


 
محمد لطفی بازدید : 152 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
روش های شارژ کردن باطری

 

شارژ کردن یک باتری به دو صورت زیر امکان پذیر است :

الف) شارژ با جریان ثابت

در این روش برای غلبه بر نیروی ضد محرکه ایجاد شده در باطری، باید اندازه ولتاژ را متغیر انتخاب نمود تا بتوان شدت جریان را یک حد ثابت نگه داشت.

این روش دقیق تر و طولانی تر می باشد و باعث طولانی تر شدن عمر باطری می شود.

ب) شارژ با ولتاژ ثابت

در این روش اندازه ولتاژ را ثابت نگه می دارند و در ابتدای شارژ، هنگامیکه نیروی ضد محرکه باتری خیلی کم است ، شدت جریانی که از مدار عبور میکند ، زیاد است ولی بتدریج که نیروی ضد محرکه ان زیاد میشود ، شدت جریان مورد نیاز کمتر میشود.
 

 
محمد لطفی بازدید : 163 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
شارژ باتری
۱-شارژ کند (اهسته)
در این نوع شارژ ، امپر شارژ کمتر از ۳۵A است و نیز در هنگام شارژ نباید دمای الکترولیت از ۴۳ درجه سلسیوس بالاتر رود ( زیرا باعث خرابی صفحات می شود.)
البته بهتر است که جریان شارژ ابتدا به مقدار ۱۰٪ عدد ظرفیت باطری انتخاب شود  تا ولتاژ هر خانه به ۲/۴v برسد، سپس باید امپر شارژ را بتدریج کاهش داد تا در اواخر شارژ به ۵٪ عدد ظرفیت برسد.
نکته ۱: در هنگام شارژ باید ساعت به ساعت ولتاژ خانه ها و غلظت اسید را کنترل نمود. در صورتیکه باطری کاملا شارژ شد باید ولتاژ هر خانه باطری در دمای ۲۷ درجه سلسیوس، ۲/۴ ولت برای یکساعت ثابت باقی  بماند.
نکته ۲: در هنگام شارژ باتری باید از ایجاد جرقه و نزدیک کردن شعله به باطری خودداری نمود.(زیرا گازهای فعال متصاعد شده، ایجاد انفجار میکنند.)
پس از انکه تمام سولفات سرب به اسید تبدیل گردید، عمل شارژ تمام شده و جریان فقط اب موجود در الکترولیت را تجزیه می کند.
نکته ۳: هنگام برداشتن باتری از زیر دستگاه شارژ، ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد و سپس کابل های متصل شده به انرا جدا نمود تا از ایجاد جرقه جلوگیری به عمل اید.
۲-شارژ تند(سریع)
در این نوع شارژ ، جریان بیش از ۳۵A است و هیچوقت نباید از ۸۰A بیشتر شود. که در ان باید بتدریج از ۸۰A  (در زمان ۳۰ دقیقه) به ۱۵ A کاهش داد.
نکته ۴: این نوع شارژ به باطری صدمه میزند و عمر باتری را کاهش میدهد.
نکته ۵: زمان دشارژ یک باطری که با شارژ تند شارژ شده از زمان دشارژ یک باطری که با شارژ کند شارژ شده ، کمتر است.

محمد لطفی بازدید : 274 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
رنگ سیم ها در مدارات خودرو
در خودرو ها برای انکه دنبال نمودن مسیر سیم ها اسان باشد، هر گروه از سیم ها را با رنگ مشخص تعیین می نمایند که تقریبا اغلب کارخانجات سازنده اتومبیل انرا رعایت می نمایند :
۱- رنگ آبی (U): این سیم بین کلید و چراغ های بزرگ جلو بکار می رود که در نور بالا با راه سفید ( ابی سفید) و نور پایین با راه قرمز ( ابی قرمز) مشخص میشود.

۲- رنگ قرمز (R): سیم چراغ های کوچک جلو، کوچک عقب و چراغ نمره به این رنگ میباشد.
۳- رنگ زرد (Y): سیم دینام به جعبه فیوز و سیم چراغ شارژ زرد رنگ است.
۴- رنگ سبز (G): سیم هایی که از طریق فیوز به مدار باطری و مصرف کننده ها متصل می شوند به این رنگ می باشند.
برق اصلی راهنما " سبز"
راهنمای سمت راست " سبز و سفید"
راهنمای سمت چپ " سبزو قرمز"
  چراغ ترمز " سبز و بنفش"
چراغ دنده عقب " سبز و قهوه ای"
۶- رنگ سفید (W):  سیم متصل به کویل، چراغ روغن و چراغ های اخطار دهنده به این رنگ می باشند.
۷- رنگ مشکی (B): برای اتصال بدنه از این رنگ سیم استفاده می شود.


محمد لطفی بازدید : 104 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تشخیص شارژ باطری ۱

توسط ولت متر مخصوص
این ولتمتر شامل یک تیغه با مقاومت کم و یک ولت متر مدرج می باشدکه بصورت موازی به یکدیگر وصل شده اند و دو چنگال دوشاخه می باشد. از تیغه ، جریانی معادل ۱۵۰ تا ۳۰۰ امپر عبور میکند.
چنگال ها را به قطبین باتری وصل می کنیم . جریان باید به مدت ۱۰S عبور کند. در این صورت ولتاژ هر خانه سالم باید هنگام ازمایش حدود ۱/۵v باشد که اگر مقدار نشان داده شده یک خانه ، فورا افت نماید ، نشانه ضعیف بودن ان خانه است.
بعلت اینکه این دستگاه، جریان زیادی از باتری می گیرد، بنابراین نباید باطری ای که کمتر از ۷۰٪ ان شارژ شده باشد، با این دستگاه ازمایش کرد.
نکته: زمان ازمایش نباید از ۱۰S بیشتر شود و یا انرا مرتبا روی یک باطری تکرار کرد. چنانکه چنگال ها بصورت اشتباه به قطبین متصل باشند، عقربه در جای خود می ماند و منحرف نمیشود .

محمد لطفی بازدید : 115 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عیوب و مشکلات باطری
همانطور که میدانید ممکن است باطری ها در طول مدت کار، با عیوبی مواجه شوند در اکثر مواقع باید باتری تعویض گردد .
نکته: البته در صورتیکه باطری سولفاته شده باشد ، گاهی اوقات می توان با استفاده از جریان بسیار کم و به مدت طولانی ، باطری را دوباره اماده کار نمود. ( استفاده از جریانی معادل ۱/۴۰ ظرفیت امپر ساعت باطری یا در حدود ۲٪ جریان راه اندازی بمدت ۵۰ ساعت(
برخی از عیوب باطری:
۱- پایین بودن وضعیت شارژ »»» خرابی دینام سیستم ، برق دزدی ، رقیق شدن اب باتری
۲- پایین بودن ظرفیت»»» پایین بودن وضعیت شارژ، خوردگی قطب های باتری، وجود ناخالصی در اب باطری، کهنه شدن باطری، سولفاته شدن صفحات و ریزش مواد فعال از صفحات
۳- جوش اوردن باطری »»» بیش از اندازه پر شدن
۴- قطعی مدار خانه باتری »»» شکستن تسمه های متصل کننده، بسیار پایین رفتن سطح اب باطری ، بیش از اندازه سولفاته شدن صفحات
۵- اتصال کوتاه کردن خانه باطری »»» ته نشین شدن رسوب ، اسیب دیدگی صفحات و عایق ها
۶- کوتاه شدن عمر مفید باتری نشست به عمر واقعی باطری »»» استفاده نکردن از باطری بمدت طولانی ، الوده شدن اب باطری ، بیش از حد پایین بودن ظرفیت باطری ، بیش از اندازه پر کردن باتری ، ارتعاش بیش از حد


محمد لطفی بازدید : 214 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تشخیص شارژ باطری ۲

بوسیله رنگ
اگر رنگ صفحات مثبت باطری ، قهوه ای تیره باشد بیانگر شارژ کامل و اگر قهوه ای باشد ، بیانگرنیمه شارژ و در صورت سفید بودن صفحات، باطری کاملا خالی است .
توسط هیدرومتر
برای این منظور، هیدرومتر را درون سرنگ مخصوص قرار می دهند ، بعد قسمت لاستیکی سرنگ را فشار داده و کمی از اسید باطری را داخل ان میکنند. وقتی هیدرومتر در داخل اسید غوطه ور شد، وزن مخصوص ان قابل اندازه گیری می باشد.

محمد لطفی بازدید : 151 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
چرا باید غلظت الکترولیت باتری به موقع کنترل شود ؟
نکته۱: هرگاه غلظت مایع باطری در حالت کاملا شارژ، از حد تعیین شده کمتر باشد ، دوام حالت شارژ کم شده و در نتیجه قدرت باطری کاهش میابد و برق به اندازه کافی نمی دهد که با اضافه کردن اسید به مایع باطری این عیب برطرف می شود. و برعکس اگر غلظت مایع باطری پس از شارژ باتری بالا باشد، سبب خوردگی صفحات و کاهش عمر باطری میشود که با افزودن اب میتوان این عیب را برطرف کرد.
نکته۲: باید دقت کرد که سطح مایع باطری همیشه یک سانتیمتر بالاتر از صفحات باشد.
نکته۳: مایع باطری در اثر تبخیر سطحی و گرما و نیز فعل و انفعالات شیمیایی کم می شود  لذا حداقل باید هفته ای یکبار سطح مایع باطری را کنترل نمود که باید کمبود انرا توسط اب مقطر جبران نمود.
نکته۴: غلظت مایع باتری بر حسب میزان شارژ باطری و درجه حرارت °۳۰ C طبق جدول زیر است :

محمد لطفی بازدید : 90 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عوامل موثر در مقدار مقاومت الکترولیت ها
میدانید که مقاومت هر ماده ای به عوامل زیر بستگی دارد :
۱- جنس
۲- طول
۳- سطح مقطع
۴- دما
عوامل فوق در مقدار مقاومت الکترولیت ها نیز موثرند، بطوریکه طول و سطح مقطع با مقاومت جسم رابطه مستقیم دارند. ( جسم جامد باشد یا مایع ) در فلزات با افزایش دما، مقاومت انها نیز افزایش می یافت ولی در الکترولیت ها اغلب با افزایش دما، مقاومت کاهش می یابد
البته جنس ماده نیز در مقدار مقاومت نقش بسزایی دارد بطوریکه در الکترولیت ها نیز، غلظت الکترولیت در مقدار مقاومت نقش موثری داراست.

محمد لطفی بازدید : 99 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
راه های افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام
برای افزایش ولتاژ خروجی دینام میتوان موارد زیر را افزایش داد:
۱- سرعت حرکت ارمیچر: به سرعت موتور و شرایط کار موتور بستگی دارد.
۲- شدت میدان قطب ها: تابع توان خروجی دینام است.
۳- زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت : این زوایه در حرکت دورانی بین صفر تا ۳۶۰ متغیر می باشد و مقدار ان غیر قابل افزایش است.
۴- طول سیم کلاف: این روش عملی ترین راه برای افزایش مقدار ولتاژ و جریان خروجی دینام میباشد.
نکته: در دینام های ۶ ولتی، حدود ۸ دور سیم و در دینام های ۱۲ ولتی ، بیش از ۱۰ دور سیم بدور شیار ارمیچر پیچیده می شود و در ارمیچر دینام پیکان ، سیم کلاف را دوبل می نمایند تا طول سیم پیچ را اضافه نمایند.

محمد لطفی بازدید : 139 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
لامپ شارژ دینام
وظیفه لامپ شارژ ، نشان دادن درستی عمل دینام در  مدار شارژ است . این لامپ در محل نصب خود عایق بندی میشود و یک سیم ان به ترمینال جرقه سوییچ ( ۱۵ یا IG) و سر دیگر ان به D افتامات متصل میشود.
حالت های مختلف عملکرد لامپ شارژ به شرح زیر است:
الف) در هنگام شروع کار، هنگامی که سوییچ جریان جرقه را به کویل هدایت میکند ، به این لامپ نیز جریان باطری انتقال داده میشود که اتصال بدنه خود را از طرف D گرفته و لامپ روشن میشود.
ب) هنگامی که دور موتور بالا رفت و ولتاژ دینام به اندازه ولتاژ باطری گردید، از طرف D به لامپ شارژ ۱۲ ولت برق واز طرف باطری نیز ۱۲ ولت برق اثر مینماید و لامپ خاموش میشود.
نکته: دلیل انکه گاهی چراغ با نور ضعیف روشن است ، کم بودن ولتاژ دینام نسبت به ولتاژ باطری و حرکت جریان از باطری به طرف لامپ شارژ میباشد.

محمد لطفی بازدید : 136 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
طریقه تنظیم رله ولتاژ
تنظیم این رله باید باتوجه به درجه حرارت محیط و نیز در حداقل زمان صورت گیرد تا حرارت ناشی از گرم شدن قطعات افتامات روی این رله تاثیر نگذارد.
۱۰ درجه=۱۴/۹ تا ۱۵/۵
۲۰ درجه= ۱۴/۷ تا ۱۵/۳
۳۰ درجه= ۱۴/۵ تا ۱۵/۱
۴۰ درجه= ۱۴/۳ تا ۱۴/۹
برای تنظیم  این رله مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱- فیش B را از افتامات جدا کنید.
نکته: در برخی افتامات ها، B افتامات به سوییچ متصل است و دوسیم روی ترمینال B وجود دارد که برای روشن شدن موتور باید دوسیم جدا شده از B افتامات را به یکدیگر متصل کرد.
۲- یک ولت متر را بین D افتامات و بدنه قرار دهید.
۳- موتور را روشن کنید و دور انرا به ارامی تا ۳۰۰۰ دور در دقیق برسانید و در این حالت به عقربه ولت متر دقت کنید .(افزایش ولتاژ روی ولتمتر را با در نظر گرفتن درجه حرارت محیط یادداشت کنید.(
۴- اگر حداکثر ولتاژ برابر با اندازه های بالا نباشد، موتور را خاموش کنید و افتامات را بردارید و دوباره موتور را روشن کرده و با اچار مخصوص، بادامک نگهدارنده فنر پلاتین را تغییر دهید تا در حالی که دور موتور به ۳۰۰۰ میرسد، ولتاژ از ۱۵ ولت تجاوز نکند
۱- بادامک تنظیم
۲- اچار تنظیم بادامک
۳- رله قطع و وصل
۴- رله جریان
۵- رله ولتاژ
۶-پلاتین های رله ولتاژ
۷-گیرنده نگهدارنده پلاتین ها در هنگام تنظیم افتامات
B: ترمینال باطری
F: ترمینال میدان
WL: لامپ شارژ
D: ترمینال دینام
E: ترمینال اتصال بدنه


محمد لطفی بازدید : 89 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مشخصات رله ولتاژ( افتامات(

رله ولتاژ دارای یک هسته اهنی با چندین دور سیم پیچی نازک میباشد.  که برای انکه ولتاژ موثر بر این رله درست برابر ولتاژ تولید شده دینام شود، سیم پیچ هسته را بصورت موازی میپیچند  و بر روی هسته یک جفت پلاتین قرارمیدهند که در حالت عادی بسته اند. جریان مصرفی بالشتک ها در دینام با اتصال بدنه خارجی،  از زغال مثبت گرفته شده که پس از تغذیه قطب ها ، به F افتامات می رود و در حالت عادی( در این حالت ولتاژ خروجی دینام کم است ) از طریق پلاتین ها اتصال بدنه میشود.

با افزایش دور موتور، ولتاژ  دینام هم بالاتر میرود که همزمان با ان، ولتاژ موثر بر سیم پیچ رله ولتاژ نیز افزایش میابد.  هنگامی که این ولتاژ از اندازه معین خود تجاوز نماید، نیروی کشش هسته بیشتر از نیروی فنر پلاتین متحرک میشود که باعث میشود هسته، پلاتین متحرک را جذب کرده که با باز شدن پلاتین های رله ولتاژ ، اتصال بدنه قطبین از طریق مقاومت کامل میشود . این مقاومت باعث کاهش جریان مصرفی بالشتک ها شده و در نتیجه باعث تضعیف شدن شدت میدان مغناطیسی و کاهش ولتاژ خروجی دینام میشود. البته این کاهش فورا بر سیم پیچ رله ولتاژ تاثیر گذاره که باعث میشود هسته ان نیروی خود را از دست بدهد که در این هنگام ، فنر ، پلاتین متحرک انرا میکشد و به پلاتین ثابت تماس میدهد که دوباره جریان لازم میدان، بصورت مستقیم از طریق پلاتین ها اتصال بدنه میشود.

عمل قطع و وصل پلاتین ها در چند ثانیه چندین بار انجام میشود تا انکه مقدار ولتاژ در حد لازم ثابت  بماند.

 نکته۱: در دینام با اتصال بدنه داخلی ، جریان از ترمینال D افتامات به پلاتین متحرک رله ولتاژ و سپس به پلاتین ثابت می رود  و بعد از طریق پلاتین های رله جریان  به میدان دینام هدایت میشود و در دینام اتصال بدنه می شود. در هنگام باز شدن پلاتین های رله ولتاژ، جریان از طریق  مقاومت به میدان میرود و مقدار ان کاهش میابد.

نکته۲: حداکثر ولتاژ خروجی دینام( که توسط رله ولتاژ کنترل میشود ) باید کمی بیشتر از ولتاژ باطری باشد تا جهت جریان از طرف دینام به طرف باطری باشد که باعث شارژ ان نیز گردد که برای این منظور ، حداکثر ولتاژ دینام را ۲۵℅ بیشتر از ولتاژ باطری انتخاب میکنند.( برای باطری ۶ ولتی، دینام ۷/۵ ولت و برای باتری ۱۲ ولتی ، دینام ۱۵ ولت)



تعداد صفحات : 16

درباره ما
Profile Pic
برق انقلابی ترین رشته ی جهان
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 614
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 17
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 176
  • بازدید امروز : 84
  • باردید دیروز : 1,405
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 25,350
  • بازدید سال : 90,550
  • بازدید کلی : 344,947